Vyučující
|
-
Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pro online výuku bude využit open source systém BigBlueButton (viz portál / videokonference), pro který je doporučen prohlížeč Google Chrome. Odkaz na konferenční místnost, ve které budou přednášky probíhat: https://bbb.upol.cz/b/kub-h9t-eoo-aqn . 1. Zdroje, kořeny divadelnosti, periodizace, pojmy. Tutoriál vymezí zdroje a inspirace divadelnosti, společensko-politický background doby, předchozí divadelní reformy. Zaměří se na odkaz Bertolta Brechta a Antoine Artauda. Popíše hlavní znaky druhé divadelní reformy a zásadní proměnu prostoru a herectví. 2. Vliv první divadelní reformy a výtvarného umění. Popíše vznik nového oboru divadelní antropologie, vysvětlí teorii performance, tzv. "postdramatického" a "postmoderního" divadla, zamyslí se nad rolí výtvarného umění v divadle a ve veřejném prostoru. 3. Prázdný prostor. Přednáška o zásadní proměně divadla druhé poloviny dvacátého století z hlediska prostoru (prostor u Brooka, Schechnera, Mnouchkin, open air, historické vlivy. 4. Americká avantgarda. Happening a performance (Cage, Pollock, Kaprow) Literární kavárny a odkaz Gertrudy Steinové Julian Beck, Judith Malin a Living Theatre. 5. Divadla off-off Broadway a další americká divadla. Peter Schumann a Bread and Puppet Richard Schechner, Robert Wilson, Louis Valdez Josepha Chaikin a The Open Theatre. 6. Polské avantgardní divadlo a jeho vliv na české prostředí. Andrzej Wajda, Tadeusz Kantor, Cricot 2. 7. Jerzy Grotowski a jeho Teatr Laboratorium. Pojetí chudého divadla, obnaženého herce, svatého herce, performera, tanečníka, inner action a další pojmy z grotowského sytému. 8.Peter Brook a jeho vliv na divadlo 20. století. Od shakespearovských inscenací k divadlu krutosti, souboru LAMBDA a inscenacím v prázdném prostoru. Experimenty s jazykem a antropologické výpravy po Africe s Americe. Pařížské působení a Mahabhárata. 9. Eugenio Barba a Odin Teatret. Dobrodružný příběh kosmopolitního režiséra, laboratorní práce vs. extroverze druhé divadelní reformy, divadlo open air a kočovné divadlo. 10. Vznik nového oboru - antropologie divadla. 11. Další evropské soubory druhé divadelní reformy Ariane Mnouchkine a Théâtre du Soleil, Teatro Piccolo, osidlování netradičních prostor, nonverbální divadlo, klaunerie, festival bláznů Amsterodam 1980. 12. Začátek fenoménu site specific a nový cirkus Bon Jour, DogTroep, Archaos, začátky nového cirkusu. V akademickém roce 2020/2021 předmět vyučuje Lukáš Kubina (lukas.kubina@upol.cz)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je poskytnout studentům relativně ucelený přehled rozhodujících období a etap ve vývoji světového divadla v 2.pol. 20. století.Přednáška s řadou audiovizuálních doprovodných materiálů obsáhne téma světového divadla 2. poloviny 20. století v té oblasti, kterou můžeme obecně nazvat alternativní divadlo. Studenti získají základní přehled v tom, jak se proměnily jednotlivé divadelní složky a práce s nimi, postavení herce, režiséra i dramatického autora. Část výkladu je zaměřena na průřezová témata (čas a prostor, hraničnost divadla s performance a výtvarným uměním, divadelní antropologie, Broadway a její off-off scény, divadelní laboratoře), část se soustředí na biografii tvůrců a jednotlivých souborů (Living Theatre, Bread and Puppets, The Performance Group, Open Theatre, San Francisco Mime Troup, Teatr Laboratorium, Odin Teatret, Peter Brook, Richard Schechner, Peter Schumann, Robert Wilson, Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor, Arianne Mnouchkin, Eugenio Barba). V akademickém roce 2020/2021 předmět vyučuje Lukáš Kubina (lukas.kubina@upol.cz)
Student získá základní přehled v periodizaci dějin světového divadla 2. poloviny 20. století, obsáhne důležité pojmy a jména tvůrců, bude umět charakterizovat jednotlivé styly a žánry divadla tohoto období, pochopí pojem druhá divadelní reforma a její důsledky pro současnou podobu divadla.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je absolutorium předmětů Dějiny světového divadla (do roku 1945).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Požadavky na studenta Aby byl student připuštěn k závěrečné ústní zkoušce, musí splnit následující požadavky: a) aktivní komunikace s pedagogem b) vypracování průběžných písemných úkolů c) četba: znalost minimálně třech titulů základní literatury Průběžné úkoly: 1. Reflexe záznamu divadelního představení dle výběru studenta (upřesnění po konzultaci s pedagogem). Student se v reflexi zaměří na programové body tzv. druhé divadelní reformy, které popsal Kazimir Braun ve své knize Druhá divadelní reforma? (1993), v kapitole Čas, místo a osoby dramatu a jejich projevy v daném představení. Rozsah: 3-4 normostrany (5400-7200 znaků včetně mezer). Text musí splňovat formální náležitosti odborného textu (včetně bibliografie a poznámkového aparátu podle normy ISO 690) Termín odevzdání: do 23. 3. 2021. Odevzdaná a přijatá práce pedagogem je podmínkou k zapsání na termín zkoušky. 2. Esej Tématem eseje bude kniha Petera Brooka Prázdný prostor (1998) Text v rozsahu 4-5 normostran (7200-9000 znaků včetně mezer), musí splňovat formální náležitosti odborného textu (včetně bibliografie a poznámkového aparátu podle normy ISO 690) Termín odevzdání: do 23. 4. 2021. Odevzdaná a přijatá práce pedagogem je podmínkou k zapsání na termín zkoušky. Ukončení: ústní zkouška Literatura ARONSON, Arnold. 2011. Americké avantgardní divadlo. Praha, AMU. ARTAUD, Antoine. Divadlo a jeho dvojenec. Praha , 1994. BARBA, Eugenio a SAVARESE. 2000. Nicola. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. BRAUN, Kazimierz. 1993. Druhá divadelní reforma? Praha: Divadelní ústav. HANÁČKOVÁ, Andrea. (2013). Světové divadlo druhé poloviny 20. století. Olomouc. PILÁTOVÁ, Jana. Hnízdo Grotowského. Na prahu divadelní antropologie. Praha , 2009.
|
Doporučená literatura
|
-
Artaud, Antoine. (1994). Divadlo a jeho dvojenec. Praha .
-
Barba, E. (2000). Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha.
-
HANÁČKOVÁ, Andrea. (2013). Světové divadlo druhé poloviny 20. století. Olomouc.
-
Pilátová, Jana. (2009). Hnízdo Grotowského. Na prahu divadelní antropologie.. Praha .
-
Schechner, R. (2009). Performácia: teória, praktiky, rituály. Bratislava.
|