|
Vyučující
|
-
Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Kurz se zaměří na současnou, zejména postmediální videoklipovou produkci a její teoretickou reflexi v interdisciplinárním dialogu s audiovizuálními studii, mediální teorií a kulturní analýzou. Stěžejní akcent bude kladen na vzájemnou reflexi mezi teoretickými koncepty na jedné straně a kulturními objekty na straně druhé.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
|
Výstupy z učení
|
Název kurzu: Postmediální estetika současného videoklipu Cíle předmětu jsou celkem celkem tři: 1) seznámit studenty se současnými trendy v audiovizuální tvorbě, ale rovněž v její teoretické reflexi; 2) zmapovat a nabídnout užitečné mezioborové koncepty pocházející z audiovizuálních studií, mediální teorie a kulturní analýzy; 3) zdokonalit analytické a argumentační dovednosti studentů, pěstovat schopnost kritického a konceptuálního myšlení. V ZS 2025/2026 se budeme věnovat audiovizuální estetice, intermediálnímu kontextu a platformizaci videoklipů.
- Pochopení a osvojení metodologie současných audiovizuálních studií - Close reading videoklipů v kontextu afektivní estetiky a postmediálních strategií - Seznámení se s terminologií estetiky a recepčních praktik videoklipu - Poznání hlubších a širších intermediálních souvislostí mezi videoklipem a filmem, populární hudbou a pohyblivým obrazem - Zdokonalení dovedností v akademickém psaní, analytických a interpretačních dovednosti.
|
|
Předpoklady
|
Ukončené bakalářské studium; zájem o současnou teorii a kulturu; chuť diskutovat, tříbit argumentaci a vystavit se tvůrčí kritice.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
- Průběžná četba, sledování a kritické studium zadaných materiálů - Aktivní diskuse s účastníky kurzu a pedagogem - Ústní prezentace a analýza vybraného videoklipu a jeho kontextu - 85% účast na kurzu (blokový kurz: možná je 1 omluvená absence), účast na úvodním semináři je povinná - Zakončeno odevzdáním krátké eseje (reflektující vybranou literaturu a diskutované kulturní objekty)
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bignell, J. (2013). An introduction to television studies. London: Routledge Taylor & Francis Group.
-
Bryant, A., Mawer, Ch. (2016). The TV Brand Builders. How to win audiences and influence viewers. London.
-
Butler, J. G. (2012). Television: critical methods and applications. New York, N.Y: Routledge Taylor & Francis Group.
-
Butler, J. G. (2010). Television style. New York, N.Y: Routledge Taylor & Francis Group.
-
CREEBER, Glen. (2006). Tele-visions: An Introduction to Television Studies. London.
-
Johnson, C. (2012). Branding television. New York.
-
Lotz, Amanda. (2014). The Television will be revolutionized. New York.
-
Orlebar, J., & Bendová, H. (2012). Kniha o televizi. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění.
-
Wolff, M. (2015). Television is the new television. New York.
|