Předmět: Seminář analýzy filmu 3

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Seminář analýzy filmu 3
Kód předmětu KDU/SAFM3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černík Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Povinná četba (před začátkem kurzu): - Jancovic, Volmar, Schneider (eds.): Format Matters: Standards, Practices, and Politics in Media Cultures. DOI 10.14619/1556 - zejména kapitola Somaini: The Screen as 'Battleground': Eisenstein's 'Dynamic Square' and the Plasticity of the Projection Format - Eisenstein. 2010b.­ "The­Dynamic­Square"­ [1930].­ In­ Sergei­ Eisenstein,­ Writings, 1922-1934. Selected Works Volume 1. London. Program kurzu: 27. 10. 2025 - Percepce formátu úvodní přednáška, rozprava o literatuře a rozdělení úkolů pro zbytek týdně 29. 10. 2025 - Analýza filmů - 4 hod skupinová práce, analýza filmové formy s ohledem na formát 30. 10. 2025 - Domácí práce skupinová práce, natočení krátkého videa, které využívá formát k ovlivnění diváků 31. 10. 2025 - Prezentace a reflexe - 2 hod závěrečné prezentace, diskuze

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
ZS 2025 Jak formát videa vytváří význam? Jan Černík V kurzu se zaměříme na funkci obrazového formátu (např. 4:3, 16:9, vertikální video) jako významotvorného nástroje ve filmu a audiovizuálních médiích. Studenti budou zkoumat, jak různé formáty ovlivňují vnímání prostoru, emocí a vztahů mezi postavami. Kurz klade důraz na aktivní zapojení: očekává se čtení vybraného textu, účast na diskuzích, spolupráce při skupinové analýze a tvorbě krátkého videa. Kurz rozvíjí dovednosti v oblasti analytického myšlení, mediální gramotnosti i tvůrčího rozhodování.
Absolvováním semináře si student osvojí používání různých nástrojů filmovědné analýzy, aplikovatelné nejen na jednotlivá umělecká díla, ale i na autorské osobnosti a tematické celky. Je schopen rozlišovat nástroje jednotlivých metodologických a teoretických koncepcí, zná jejich přednosti i nedostatky a je schopen samostatné volby mezi nimi v rámci vlastní publicistické praxe i přípravy a realizace odborných prací. Student si zároveň prohloubí svoje znalosti vybraných osobností a kapitol československé a světové kinematografie.
Předpoklady
Znalost základů filmové analýzy, obeznámenost s termíny a nástroji filmové teorie. Předměty vhodné pro absolvování disciplíny: Úvod do studia filmu, Základy teorie filmu, Proseminář oborové metodologie (filmová studia).

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce

- Znalost zadané literatury a filmů - Ústní prezentace, analýza a diskuse - Aktivní diskuse s účastníky kurzu a pedagogem - Účast na semináři (min. 75 % docházky)
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -