|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Povinná četba (před začátkem kurzu): - Jancovic, Volmar, Schneider (eds.): Format Matters: Standards, Practices, and Politics in Media Cultures. DOI 10.14619/1556 - zejména kapitola Somaini: The Screen as 'Battleground': Eisenstein's 'Dynamic Square' and the Plasticity of the Projection Format - Eisenstein. 2010b. "TheDynamicSquare" [1930]. In Sergei Eisenstein, Writings, 1922-1934. Selected Works Volume 1. London. Program kurzu: 27. 10. 2025 - Percepce formátu úvodní přednáška, rozprava o literatuře a rozdělení úkolů pro zbytek týdně 29. 10. 2025 - Analýza filmů - 4 hod skupinová práce, analýza filmové formy s ohledem na formát 30. 10. 2025 - Domácí práce skupinová práce, natočení krátkého videa, které využívá formát k ovlivnění diváků 31. 10. 2025 - Prezentace a reflexe - 2 hod závěrečné prezentace, diskuze
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
|
Výstupy z učení
|
ZS 2025 Jak formát videa vytváří význam? Jan Černík V kurzu se zaměříme na funkci obrazového formátu (např. 4:3, 16:9, vertikální video) jako významotvorného nástroje ve filmu a audiovizuálních médiích. Studenti budou zkoumat, jak různé formáty ovlivňují vnímání prostoru, emocí a vztahů mezi postavami. Kurz klade důraz na aktivní zapojení: očekává se čtení vybraného textu, účast na diskuzích, spolupráce při skupinové analýze a tvorbě krátkého videa. Kurz rozvíjí dovednosti v oblasti analytického myšlení, mediální gramotnosti i tvůrčího rozhodování.
Absolvováním semináře si student osvojí používání různých nástrojů filmovědné analýzy, aplikovatelné nejen na jednotlivá umělecká díla, ale i na autorské osobnosti a tematické celky. Je schopen rozlišovat nástroje jednotlivých metodologických a teoretických koncepcí, zná jejich přednosti i nedostatky a je schopen samostatné volby mezi nimi v rámci vlastní publicistické praxe i přípravy a realizace odborných prací. Student si zároveň prohloubí svoje znalosti vybraných osobností a kapitol československé a světové kinematografie.
|
|
Předpoklady
|
Znalost základů filmové analýzy, obeznámenost s termíny a nástroji filmové teorie. Předměty vhodné pro absolvování disciplíny: Úvod do studia filmu, Základy teorie filmu, Proseminář oborové metodologie (filmová studia).
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce
- Znalost zadané literatury a filmů - Ústní prezentace, analýza a diskuse - Aktivní diskuse s účastníky kurzu a pedagogem - Účast na semináři (min. 75 % docházky)
|
|
Doporučená literatura
|
|