|
Vyučující
|
-
Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
SAAMG - Současná rozhlasová hra V ZS 2025/26 vyučuje Dr. Tomáš Bojda Předmětem kurzu je vývoj české rozhlasové tvorby v posledních deseti letech. Průzkum současných trendů rozhlasové tvorby u nás se opírá o analýzu vítězných inscenací kategorie "drama" na festivalu Prix Bohemia Radio, poslední třetinu kurzu pak vytvoří díla stojící mimo festivalová ocenění, které si studenti sami vyberou. Cílem kurzu je reflektovat současný stav umělecké produkce Českého rozhlasu, všímat si dramaturgie, témat, inscenačního zpracování, režijních přístupů či proměny hereckého stylu. Seminář má sloužit také jako příprava ke státní závěrečné zkoušce. Požadavky k atestaci: příprava z hodiny na hodinu, poslech a četba, příprava analytického referátu, závěrečná práce - psaná analýza věnující se danému tématu v rozsahu 5ns. 1. hodina (25. 9.): Úvod - Současná rozhlasová hra 2. hodina (2. 10.): 2024 - Proč je nebe tak daleko - autor Matěj Samec, režie Izabela Schenková 3. hodina (9. 10.): 2023 - Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých - autor Olga Tokarczuk, režie Izabela Schenková 4. hodina (16. 10.): 2022 - Hoří - autor Sudabeh Mohafez, režie Natálie Deáková 5. hodina (23. 10.): PBR - NEUČÍ SE 6. hodina (30. 10.): 2021 - Černá voda - autor Roland Schimmelpfennig, režie Aleš Vrzák 7. hodina (6. 11.): 2020 - Nezrození - autoři Paul Plamper, Julian Kamphausen, režie Aleš Vrzák 8. hodina (13. 11.): 2019 - Hra na uši - autor a režie Jiří Adámek 9. hodina (20. 11.): 2018 - Spalovač mrtvol - autor Ladislav Fuks, režie Aleš Vrzák 10. hodina (27. 11.): 2017 - Pepik Knedlik - autor Eberhard Petschinka, režie Petr Mančal 11. hodina (4. 12.): 2016 - Problém (Vyskočit z kůže) - autor Zuza Ferenczová, režie Martina Schlegelová 12. hodina (11. 12.): Současná rozhlasová literární a dramatická tvorba - analýza dalších děl, které budou zadány na základě volby studentů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
|
|
Výstupy z učení
|
SAAMG - Současná rozhlasová hra V ZS 2025/26 vyučuje Dr. Tomáš Bojda Předmětem kurzu je vývoj české rozhlasové tvorby v posledních deseti letech. Průzkum současných trendů rozhlasové tvorby u nás se opírá o analýzu vítězných inscenací kategorie "drama" na festivalu Prix Bohemia Radio, poslední třetinu kurzu pak vytvoří díla stojící mimo festivalová ocenění, které si studenti sami vyberou. Cílem kurzu je reflektovat současný stav umělecké produkce Českého rozhlasu, všímat si dramaturgie, témat, inscenačního zpracování, režijních přístupů či proměny hereckého stylu. Seminář má sloužit také jako příprava ke státní závěrečné zkoušce. Požadavky k atestaci: příprava z hodiny na hodinu, poslech a četba, příprava analytického referátu, závěrečná práce - psaná analýza věnující se danému tématu v rozsahu 5ns. 1. hodina (25. 9.): Úvod - Současná rozhlasová hra 2. hodina (2. 10.): 2024 - Proč je nebe tak daleko - autor Matěj Samec, režie Izabela Schenková 3. hodina (9. 10.): 2023 - Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých - autor Olga Tokarczuk, režie Izabela Schenková 4. hodina (16. 10.): 2022 - Hoří - autor Sudabeh Mohafez, režie Natálie Deáková 5. hodina (23. 10.): PBR - NEUČÍ SE 6. hodina (30. 10.): 2021 - Černá voda - autor Roland Schimmelpfennig, režie Aleš Vrzák 7. hodina (6. 11.): 2020 - Nezrození - autoři Paul Plamper, Julian Kamphausen, režie Aleš Vrzák 8. hodina (13. 11.): 2019 - Hra na uši - autor a režie Jiří Adámek 9. hodina (20. 11.): 2018 - Spalovač mrtvol - autor Ladislav Fuks, režie Aleš Vrzák 10. hodina (27. 11.): 2017 - Pepik Knedlik - autor Eberhard Petschinka, režie Petr Mančal 11. hodina (4. 12.): 2016 - Problém (Vyskočit z kůže) - autor Zuza Ferenczová, režie Martina Schlegelová 12. hodina (11. 12.): Současná rozhlasová literární a dramatická tvorba - analýza dalších děl, které budou zadány na základě volby studentů.
Po absolutoriu předmětu je student schopen: - aplikovat odbornou terminologii v praktickém uchopení analýzy rozhlasového díla - vyjádřit se k problematice recepce a percepce auditivního díla - z pohledu psychologie i mediálních věd popsat základní procesy v průběhu recepce rozhlasového díla - vyjádřit se k problematice formou ústní prezentace i písemně.
|
|
Předpoklady
|
Kurs předpokládá absolutorium základních úvodních kursů do problematiky radio studies, nemá povinné prerekvizity.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Účast ve výuce: 1 kredit Vypracování průběžných úkolů: 1 kredit Účast na diskusích: 1 kredit
|
|
Doporučená literatura
|
-
BLÁHA, Ivo. (2014). Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze.
-
CROOK, Tim. (1999). Radio Drama: Theory and Practice.. New York: Routledge.
-
CHIGNELL, Hugh. (2009). Key Concepts in Radio Studies.. Londýn: SAGE Publications.
-
NAKONEČNÝ, Milan ? SMITKA, Václav. (1990). Psychologické a estetické aspekty poslechu rozhlasových her.. Praha: Český rozhlas.
-
SHINGLER, Martin ? WIERINGA, Cindy. (1998). On Air. Methods and Meanings of Radio. Londýn: Arnold Publishers.
|