Předmět: Rozhlasová dramatická tvorba

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Rozhlasová dramatická tvorba
Kód předmětu KDU/RDTK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seminář představí rozhlasovou dramatickou tvorbou, její základní žánry a formy v historickém i současném kontextu rozhlasového vysílání a objasní základní teoretické pojmy a specifiku auditivního poslechu. S využitím modelových ukázek se seminář zaměří na vývojové tendence a představí výrazné osobnosti rozhlasové dramatiky a režie i přístupy k analýze rozhlasového artefaktu. Program: 1. hodina - zahajovací, rozdání úkolů, základní přehled o tom, co budeme dělat, sdělení termínů atd., možná nárys kontextu výkladu 2.-3. hodina - rozhlasová inscenace 60. let - historický vhled do inscenační poetiky 60. let, základní dramaturgická východiska, stěžejní autoři a tvůrci. Příkladové studie z díla Jiřího Horčičky, Josefa Henkeho a Josefa Melče. 4.-5. hodina - adaptační dramaturgie 70. a 80. let. Kontextuální výklad o proměně dramaturgie po nástupu normalizace, akcent na zásadní dramaturgické linie, příkladové analýzy stěžejních děl Jiřího Horčičky a Josefa Melče. V rámci výkladu budou akcentovány klíčové etapy slovesného vysílání Čs. rozhlasu do r. 89, vysvětleny budou aspekty režijní práce a základy teoretického myšlení o rozhlasové inscenaci.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Seminář v LS 2021 vyučuje dr. Tomáš Bojda. Cílem semináře je představit rozhlasovou dramatickou tvorbou, její základní žánry a formy v historickém i současném kontextu rozhlasového vysílání a objasnit základní teoretické pojmy a specifiku auditivního poslechu. S využitím modelových ukázek se seminář zaměří na vývojové tendence a představí výrazné osobnosti rozhlasové dramatiky a režie i přístupy k analýze rozhlasového artefaktu.
Student zná vývojové tendence rozhlasové dramatické tvorby, umí vymezit specifiku auditivního artefaktu, disponuje potřebným okruhem faktografických dat i teoretických termínů pro analýzu struktury rozhlasové inscenace. Zná základní typologii rozhlasových dramatických žánrů i výrazné osobnosti rozhlasové dramatiky a režie v historické i současném kontextu tvorby. Student má osvojené předpoklady k poslechu auditivního díla a je schopen analyzovat jeho strukturu, včetně výrazových prostředků a kompozičních postupů. Umí posoudit strukturu jednotlivých rozhlasových žánrů a jejich proměnu v současném kontextu rozhlasové dramatické tvorby. Student dokáže posoudit současné trendy v rozhlasové dramatice a vztáhnout je k historickému kontextu, je schopen charakterizovat dramaturgické i režijní přístupy v současné rozhlasové dramatické tvorbě a vytvořit strukturovaný text analyzující rozhlasovou inscenaci.
Předpoklady
Znalost základních pojmů v rozsahu Úvodu do studia rozhlasu.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Student v průběhu semestru odevzdá 3 drobné úkoly (reflexe zadaného textu a poslechů). Součástí kurzu je test v moodle na základě zadané literatury. Předmět je ukončen seminární prací v rozsahu min. 8 NS na zadané téma. V případě nepřijetí práce má student jednu možnost práci podle poznámek a revizí upravit, počet bodů pak vychází z opravené verze. (kritéria: dodržení zadání, stanovení cíle, jasný závěr, citační etika, literatura, stylistika a jazyk, kompaktnost práce z hlediska obsahu, odevzdání práce v termínu).
Doporučená literatura
  • CZECH, Jan. (1987). O rozhlasové hře. Praha.
  • JEŠUTOVÁ, Eva (ed.). (2003). Od mikrofonu k posluchačům. Z osmi desetiletí Českého rozhlasu. Praha.
  • Kolektiv autorů. (2006). Nepromlčené případy Jaromíra Ptáčka. Brno - Praha.
  • LAZORČÁKOVÁ, Tatjana. (2012). Rozhlasová dramatická tvorba. Průvodce studiem.. Olomouc.
  • LAZORČÁKOVÁ, Tatjana, ŠTĚRBOVÁ, Alena. (2001). Umělecké osobnosti brněnského rozhlasu. Olomouc.
  • Schulzová, E. (2013). Rozhlasové hry nové generace. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně.
  • ŠTĚRBOVÁ, Alena. (1995). Rozhlasová inscenace. Olomouc.
  • VEDRALOVI Jan a Honza. (2003). Jiří Horčička ? rozhlasový režisér. Brno .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr