|
Vyučující
|
-
Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní paradigmata divadelního představení: Mimesis, poesis 2. Základní paradigmata divadelního představení: Katharsis a aisthesis 3. Vztah scénického a společenského dramatu 4. Definice divadelního představení, modernistická konstituce specifičnosti divadla 5. Dramacentrické přístupy k představení, krize dramatu a divadelní text 6. Skopické režimy v divadelním představení, recepční kódy 7. Hudba a zvuk v představení, pojem performance v kontextu sounds tudies 8. Divadlo a bytnost techniky, Gestell 9. Mediální teorie představení: medium jako prostředek a jako prostředí 10. Estetické koncepce intermediality a představeních, intermediální umělecké experimenty 11. - 12. Kulturní a institucionální koncepce intermediality a mediální změny, tělesnost a liveness
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz uvede studující do problematiky mediality divadelních a kulturních představení od počátku dějin euroamerické kultury do konce 20. století. V kurzu budou probírána a na příkladech z historie demonstrována následující témata: Nepřímé zobrazení v divadelních a kulturních představeních - Otázka realismu na divadle a v dramatu - Vizuální reprezentace a změny paradigmat - Divadelní text - Hudba jako součást představení - Recepce divadelních a kulturních představení - Divadlo a média - intermediální aspekty představení.
Po absolvování kurzu bude student rozumět divadlu jako médiu a jeho specifické medialitě, včetně základních paradigmat jako mimesis, poiesis, katharsis a aisthesis. Získá přehled o vztahu mezi scénickým a společenským dramatem. Porozumí mediálním teoriím o divadle jako médiu a prostředí, estetickým a kulturním koncepcím intermediality, včetně tělesnosti a fenoménu liveness v proměnách mediálního prostředí.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
- Docházka (75%) - Domácí práce (četba zadaných odborných a dramatických textů v českém a anglickém jazyce; zhlédnutí zadaných záznamů; poslech zadaných audioformátů) - Aktivní účast ve skupinové diskuzi - Ústní zkouška
|
|
Doporučená literatura
|
-
AUSLANDER, Philip. (1999). Liveness: performance in a mediatized culture.. London.
-
BAY-CHENG, Sarah, KATTENBELT, Chiel, LAVENDER, Andy a NELSON, Robin (eds.). (2010). Mapping Intermediality in Performance. Amsterdam: Amsterdam University Press.
-
FISCHER-LICHTE, Erika. (2021). Úvod do divadelných a performatívnych štúdií. Bratislava.
-
KATTENBELT, Chiel. Intermediality in Theatre and Performance: Definitions, Perceptions and Medial Relationships. Culture, Language and Representation. Cultural Studies Journal of Universitat Jaume I Vol 7, 2008, p. 19?29..
-
KRTILOVÁ, KateřIna - SVATOŇOVÁ, Kateřina (eds.). (2016). Medienwissenschaft: východiska a aktuální pozice německé filosofie a teorie médií. Praha: Academia.
-
MÜLLER, Richard a kol. (2020). Za obrysy média: literatura a medialita. Praha.
-
SZCZEPANIK, P. Nová filmová historie. Praha: Hermann a synové 2004.
-
WEBER, Samuel. Theatricality as medium. New York. 2004.
|