Předmět: Metody práce s publiky

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Metody práce s publiky
Kód předmětu KDU/MPP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.-2. Analýza kulturního prostředí v České republice a postavení Olomoucké kultury 3.-4. Olomoucká kulturní scéna, SWOT analýza zaměřená na scénická umění 5.-6. Institucionální kritika, mocenské mechanismy v kultuře, projektový způsob práce 7. Plánování intervence, analýza rizik 8.-11. Vývoj a realizace projektu, příprava výukového listu. 12. Závěrečná prezentace a evaluace

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
Výstupy z učení
Metodologický seminář seznamuje studujícími se základními aspekty vztahu mezi kulturními divadelními institucemi a veřejností, resp. jejich publiky. Teoretické poznatky o kulturní dramaturgii a fungování divadelních institucemi jsou spojeny s metodami, jak oslovovat publikum, přičemž důraz je položen na institucionální analýzu a studium tzv. produkční kultury a toho, jak souvisí kulturní nabídka s demokratizací kultury či kulturním vyloučením. Nejedná se přitom o konvenční marketingovou analýzu potřeb, ale o reflexi instucionalizovaných kulturních mechanismů v organizační kultuře. Předmět tak poskytuje nástroje pro další rozvíjení v povinně volitelných předmětech jako je management kultury. Studující si rovněž vyzkouší přípravu výukového listu ke zvolené inscenaci a seznámí se se základními metodami divadelního lektorství.
Studující získají základní přehled o repertoáru kulturních organizací k rozvoji publika. Seznámí se s institucionální teorií umění, konceptem tzv. kritických institucí umění a kulturní demokracií. Osvojí si základní dovednosti spojení s kulturní dramaturgií a divadelního lektorství.
Předpoklady
Bez prerekvizit

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Docházka (min. 75%), Domácí práce (četba zadaných textů v českém a anglickém jazyce), Aktivní účast ve skupinové diskuzi, Písemná práce a její ústní prezentace s diskusí.
Doporučená literatura
  • BENNETT, Susan. (1990). Theatre Audiences: A Theory of Production and Reception. London: Routledge.
  • Burzyńska, Anna R. (ed.). (2016). Joined Forces Audience Participation in Theatre. Berlin: Alexander Verlag.
  • CROWTHER, Paul. (2011). Kulturní vyloučení, normativita a definice umění. In KULKA, Tomáš Kulka a CIPORANOV, Denis (eds.). Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století.. Červený Kostelec: Pavel Mervart, s. 403?424.
  • Hadley, Steven. (2021). Audience development and cultural policy. Cambridge: Pagrave Macmillan.
  • HÁŠA, Stanislav. (2016). Co je nového v managementu. Praha: Nová beseda.
  • KOTTOVÁ, Karina. (2019). Instituce a divák. Praha: Display.
  • Romanska, Magda (ed.). (2016). The Routledge companion to dramaturgy. London: Routledge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní a performanční studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní a performanční studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní