|
Vyučující
|
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Analýza kulturního prostředí v České republice a postavení Olomoucké kultury 3.-4. Olomoucká kulturní scéna, SWOT analýza zaměřená na scénická umění 5.-6. Institucionální kritika, mocenské mechanismy v kultuře, projektový způsob práce 7. Plánování intervence, analýza rizik 8.-11. Vývoj a realizace projektu, příprava výukového listu. 12. Závěrečná prezentace a evaluace
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Metodologický seminář seznamuje studujícími se základními aspekty vztahu mezi kulturními divadelními institucemi a veřejností, resp. jejich publiky. Teoretické poznatky o kulturní dramaturgii a fungování divadelních institucemi jsou spojeny s metodami, jak oslovovat publikum, přičemž důraz je položen na institucionální analýzu a studium tzv. produkční kultury a toho, jak souvisí kulturní nabídka s demokratizací kultury či kulturním vyloučením. Nejedná se přitom o konvenční marketingovou analýzu potřeb, ale o reflexi instucionalizovaných kulturních mechanismů v organizační kultuře. Předmět tak poskytuje nástroje pro další rozvíjení v povinně volitelných předmětech jako je management kultury. Studující si rovněž vyzkouší přípravu výukového listu ke zvolené inscenaci a seznámí se se základními metodami divadelního lektorství.
Studující získají základní přehled o repertoáru kulturních organizací k rozvoji publika. Seznámí se s institucionální teorií umění, konceptem tzv. kritických institucí umění a kulturní demokracií. Osvojí si základní dovednosti spojení s kulturní dramaturgií a divadelního lektorství.
|
|
Předpoklady
|
Bez prerekvizit
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Docházka (min. 75%), Domácí práce (četba zadaných textů v českém a anglickém jazyce), Aktivní účast ve skupinové diskuzi, Písemná práce a její ústní prezentace s diskusí.
|
|
Doporučená literatura
|
-
BENNETT, Susan. (1990). Theatre Audiences: A Theory of Production and Reception. London: Routledge.
-
Burzyńska, Anna R. (ed.). (2016). Joined Forces Audience Participation in Theatre. Berlin: Alexander Verlag.
-
CROWTHER, Paul. (2011). Kulturní vyloučení, normativita a definice umění. In KULKA, Tomáš Kulka a CIPORANOV, Denis (eds.). Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století.. Červený Kostelec: Pavel Mervart, s. 403?424.
-
Hadley, Steven. (2021). Audience development and cultural policy. Cambridge: Pagrave Macmillan.
-
HÁŠA, Stanislav. (2016). Co je nového v managementu. Praha: Nová beseda.
-
KOTTOVÁ, Karina. (2019). Instituce a divák. Praha: Display.
-
Romanska, Magda (ed.). (2016). The Routledge companion to dramaturgy. London: Routledge.
|