|
Vyučující
|
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
-
Hruška Magdaléna, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
V ZS 2025 předmět vyučuje Mgr. Magdaléna Hruška. OBSAH (13 výukových hodin / 25 hodin docházky): 1. Úvod k tématu, kulturní politika mimo centra, představení semináře. 2. Vyjasnění terminologie, diskurzů a struktur lokální kultury mimo kulturní centra 3. Kdo jsou kulturní aktéři? Typologie, role, vztahy se samosprávou 4. Kulturní politika v místním kontextu - jak vzniká, kdo ji tvoří, jak se promítá do praxe (strategie, dotační programy, personální obsazení), a jak je možné ji ovlivňovat 5. Ukázka případové studie z Vysokého nad Jizerou - sdílení z terénu. 6. Workshop: tvorba výzkumných otázek 7. Metodologie rozhovoru (principy, etika, role tazatele) a trénink rozhovorů ve dvojicích Příprava terénu - volba lokality a aktérů (samostatně mimo výuku) Realizace prvních rozhovorů (samostatně mimo výuku) 8. Reflexe prvních rozhovorů, společné sdílení zkušeností Realizace druhých rozhovorů (samostatně mimo výuku) 9. Reflexe druhých rozhovorů, společné sdílení zkušeností 10. Základy tematické analýzy a kódování dat 11. Pokus o společné kódování / hledání vzorců v rozhovorech Příprava krátké případové studie 12. Sdílení případových studií, návrh výstupů 13. Závěrečná reflexe, příprava veřejné prezentace Průběžně budou probíhat konzultace na základě individuální domluvy. Seminář probíhá týdně (90 minut). Příprava na rozhovory, terénní rozhovory a analýzy probíhají mezi výukovými bloky. Veřejná prezentace proběhne v závěru semestru. Detailní metodické materiály, rozšířená četba a přehled aktérů budou sdíleny v Moodle. Studenti budou vedeni k vlastnímu vyhledávání zdrojů i kontaktů v terénu. Důraz je kladen na proces, reflexi a aktivní zapojení
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 75 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
- Seznámit studenty s kulturní politikou mimo centra, jejími aktéry a nástroji. - Osvojit si základní metody kvalitativního výzkumu (rozhovor, kódování, případová studie). - Umožnit studentům zažít výzkum v praxi a rozvíjet dovednosti pro samostatnou i týmovou práci. - Podpořit vznik kolektivní reflexe vztahů mezi kulturou a samosprávou na základě dat z rozhovorů.
Studující se seznámí se zkušenostmi a požadavky reálné praxe živé kultury v různých oblastech. Pochopí v nich se odehrávající specifické procesy, seznámí se s profesní terminologií. V neposlední řadě má příležitost získat důležité kontakty vhodné pro získání stáže či zaměstnání. Zejména získá: Praktické dovednosti vedení rozhovorů, práce s daty, jejich interpretace. Schopnost vytvořit výzkumnou otázku, pracovat v týmu, prezentovat výsledky. Schopnost reflektovat kulturní politiku v místním kontextu.
|
|
Předpoklady
|
Základní orientace ve společenských vědách, zájem o kulturní témata. Znalost terminologie z oblasti kulturní politiky a manegementu výhodou.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Závěrečný projekt
Aktivní účast na seminářích. Realizace minimálně jednoho polostrukturovaného rozhovoru. Zpracování reflexe rozhovoru / práce s přepisem. Podíl na společném sdílení výstupů. Krátká případová studie Účast na závěrečné události (prezentace, kulatý stůl).
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bačuvčík, R. (2012). Marketing kultury: divadlo, koncerty, publikum, veřejnost. Zlín: VeRBuM.
-
BLAŽEK, Ladislav. Management?Organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada. 2014.
-
Doležal Jan a kolektiv. Projektový management - Komplexně, prakticky a podle světových standardů, 2. vydání. Praha: Grada Publishing, Edice Expert. 2023.
-
Dvořák, J. (2005). Malý slovník managementu divadla: příručka pro organizátory, producenty, manažery, produkční, studenty a adepty studia divadla, kultury a umění. Praha: Pražská scéna.
-
ERTÜRK, Eylem (ed.). (2016). Příručka rozvoje místní kulturní politiky. Brno : Barrister & Principal ; Praha : Institut umění - Divadelní ústav.
-
Hagoort, Giep. (2009). Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: KANT ? Karel Kerlický.
-
HÁŠA, Stanislav. (2016). Co je nového v managementu. Praha: Nová beseda.
-
Johnová, R. (2008). Marketing kulturního dědictví a umění: [art marketing v praxi]. Praha: Grada Publishing.
-
KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění. Praha: Institut umění - Divadelní ústav. 2009.
-
KAŠPAR, David. (2024). Co dokáže kultura?. Praha: Meziměsto.
-
KAUFMANN, Jean-Claude. (2010). Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
Machová, Adéla. Introduction to Management Skills for Artsts and Designers / Úvod do manažerských dovedností pro umělce a designéry. Ústí nad Labem: FUD UJEP. 2021.
-
MATARASSO, François a LANDRY, Charles. (2015). Hledání rovnováhy: 21 strategických dilemat v kulturní politice. Brno : Barrister & Principal : Institut umění - Divadelní ústav.
-
POLÁČEK, Vojtěch a POKORNÝ, Vít. Recyklované divadlo. Praha: Národní muzeum a Grada. 2015.
-
REKTOŘÍK, Jaroslav. Organizace neziskového sektoru. Praha: Ekopress. 2010.
-
SMOLÍKOVÁ, Marta. Management umění. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová. 2008.
-
Šanderová, J. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky.. Praha: SLON.
-
ŠPAČEK, Ondřej a kol. (2023). Pravidla vkusu: jak se společnost rozhoduje, co je v kultuře hodnotné. Brno: Host.
|