Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Autorský film a národní kinematografie Vznik konceptu autorského filmu ve francouzské filmové kritice a teorii 40. a 50. let (Alexandre Astruc, François Truffaut), jeho aplikace americkou kritikou 60. let (Andrew Sarris) a vliv na vytváření filmové historie. Představení tezí Susan Hayward a jiných historiků zabývajících se koncepty národní kinematografie, s akcentem na globální povahu současné kinematografie. 2. Francouzská nová vlna Ideologická východiska, společenský kontext a narativní a stylistické inovace. Vymezení dvou základních skupin (nouvelle vague a Rive Gauche) a analýza stěžejních tvůrců a jejich díla. 3. Francouzský film po nové vlně - neobaroko Změna kontextu filmové tvorby v 70. a 80. letech, vliv postmoderny a klipové estetiky. Cinéma du look a opulentní vizualita jako společný jmenovatel tvorby Jeana-Jacquese Beineixe, Luca Bessona a Leose Caraxe. 4. Italský film po neorealismu Odklon od realistických východisek ke stylizaci v díle Federica Felliniho. Odcizení a psychologie prostoru u Michelangela Antonioniho. Politizace a cinefilství Bernarda Bertolucciho. Radikální marxismus a provokace u Piera Paola Pasoliniho. 5. Britské free cinema a nová vlna Proměny poválečné dělnické třídy, formování dokumentaristické školy a vliv literatury a divadla (Angry Young Men, kitchen sink) na britskou novou vlnu (Tony Richardson, Karel Reisz, Lindsey Anderson). Pozitivní kritická recepce i pozdější reevaluace. 6. Oberhausen a Nové německé kino Poválečné rozdělení Německa a jeho vliv na kinematografii. Mladá generace, festival v Oberhausenu a manifest nového filmu. Tvorba Alexandra Klugeho. Německá historie a melodrama Rainera Wernera Fassbindera, heroismus a transcendence Wernera Herzoga. 7. Východoevropský film v období komunismu Organizace filmového průmyslu v zemích východního bloku po nástupu komunismu (Polsko, Maďarsko ad.). Vymezení společných témat a vlivu cenzury na filmovou tvorbu. Nový polský film a kino morálního neklidu, tvorba Miklóse Jancsóa. 8. Sovětský film a poetická tradice Propaganda a obraz druhé světové války. Nástup nové generace 60. let, Andrej Tarkovskij. Vliv folklórních tradic na Ukrajině, v Gruzii a Arménii. Filmy Sergeje Paradžanova. 9. Vývoj amerických studií a Nový Hollywood Proměny publika a společnosti v 60. letech, nezávislé produkce, alternativní mody distribuce a exploatační žánry. Rozpad vertikálního systému a produkčního kodexu. Nová vlna tvůrců, konsolidace studií a rozvoj žánrové tvorby (Lucas, Spielberg, Coppola). Politika blockbusterů 70. let. 10. Nástup a rozvoj amerického nezávislého filmu Historie nezávislé produkce v USA (avantgarda, New York). John Cassavettes a 60. léta. Konsolidace produkčního a distribučního zázemí nezávislé scény v 70. a 80. letech, specifické propagační a marketingové strategie. Tvorba Jima Jarmusche ad. 11. Asijské kinematografie Japonská nová vlna, Nagisa Ošima a kritika soudobé společnosti. Kulturní revoluce a pátá generace čínského filmu. Hongkongská nová vlna a tchajwanský film (Wong Kar Wai, Edward Yang).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Závěrečný kurz přehledových dějin kinematografie, navazující na DSF1K a DSF2K. Výklad se věnuje vývoji světové kinematografie druhé poloviny 20. století, respektive období od nástupu nových vln v Evropě, Asii a Latinské Americe v 50. a 60. letech 20. století po léta devadesátá. Kromě evropské a americké kinematografie se věnuje i asijskému filmu, který v tomto období získává na mezinárodní scéně na prominenci. Tematická a stylová analýza jednotlivých tvůrců, směrů či hnutí je provázena detailním popisem průmyslových a společensko-kulturních souvislostí v dané době, spolu s kritickým hodnocením dané epochy z hlediska soudobého i dnešního.
Po absolvování kurzu získá student primární znalosti, nezbytné pro další studium dějin kinematografie.
|
Předpoklady
|
Znalost předchozích etap filmových dějin. Předměty nutné pro absolvování disciplíny: Dějiny světového filmu 1, Dějiny světového filmu 2.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Znalost látky ke zkoušce.
|
Doporučená literatura
|
-
BORDWELL, David, STAIGER, Janet, THOMPSON, Kristin. (2002). The Classical Hollywood Cinema. New York .
-
IORDANOVA, Dina. (2003). Cinema of the Other Europe. The Industry and Artistry of East Central European Cinema. London .
-
Klusáková, V., & Křipač, J. (2013). Dějiny světového filmu 3. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
LEYDA, Jay. (1983). A History of the Russian and Soviet Film. Princeton .
-
SORLIN, Pierre. (1996). Italian National Cinema 1896?1996. London .
-
STANDISH, Isolde. (2006). A New History of Japanese Cinema. New York .
-
THOMPSONOVÁ, Kristin, BORDWELL, David. (2007). Dějiny filmu. Praha .
|