Předmět: Divadelní drama 20.století B

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Divadelní drama 20.století B
Kód předmětu KDU/D20BK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lazorčáková Tatjana, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Doprovodný seminář k přednášce z dějin českého divadla druhé poloviny 20. století. Studenti aplikují poznatky získané v přednášce, pracují odbornou literaturou, s dramatickými texty a s prameny, formulují vlastní hodnocení. 1. Seznámení s náplní, cílem a organizací semináře Studentům budou konkretizovány hry jako materiál analýzy a sděleny požadavky, které bude nutné splnit za účelem získání zápočtu. 2. Nastínění problematiky vývoje českého dramatu a divadla druhé poloviny 20. století Společenský a kulturní kontext, základní periodizace divadelní kultury po roce 1945. 3. Dramatický kontext, východiska a tradice. 4. Přístupy k analýze dramatu 20. století Základní pojmy analýzy, úvaha nad literárněvědným a divadelněvědným přístupem k analýze dramatického textu ? na základě rešerší odborných textů. 5. Analýza hry Františka Hrubína Srpnová neděle Ukázka básnické dramatiky - přelomové drama konce 50. let, změna dramatické struktury, jazyka, témat. Antihrdina. 6. Analýza hry Josefa Topola Konec masopustu Ukázka metaforické dramatiky, mnohovrstevnatost významové struktury - interpretace postav a témat. 7. Analýza hry Václava Havla Zahradní slavnost Rozbor nejvýznamnějšího absurdního dramatu 60. let - kompozice, jazykové schéma,situace a postavy, tematická struktura. Význam hry v dobovém kontextu. 8. Analýza hry Ivana Vyskočila Cesta do Úbic Rozbor autorských principů Ivana Vyskočila, návaznost na text-appealové východisko malých scén, princip hry, syntax, interpretace témat, variace textu (rozhlasová a divadelní podoba). 9. Analýza hry Ladislava Smočka Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho Žánrová problematika hry, jazyková výstavba, postavy a jejich témata. 10. Analýza hry Daniely Fischerové Báj / Karla Steigerwalda Dobové tance / Jana Antonína Pitínského Matka. Ukázky dramatiky v období normalizace. Podoby kritické reflexe doby prostřednictvím historické analogie. Výběr jednoho z textů. 11. Dramatika nové vlny devadesátých let Vlastní výběr textů k analýze z tvorby autorů: Jiří Pokorný, Markéta Bláhová, Lenka Lagronová, Iva Volánková, Roman Sikora, David Drábek. 12. Shrnutí poznatků o české dramatické tvorbě 1. poloviny 20. století a určení základních jejích znaků, jimiž anticipuje vývoj v následujícím období.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Výuka online bude probíhat pro obě skupiny na platformě bbb.upol.cz Odkaz: https://bbb.upol.cz/b/laz-up6-ixd-eth Cílem semináře je seznámení studentů s proměnami české dramatické tvorby 2. poloviny 20. století a na základě analýz zásadních dramatických textů představit hlavní tendence dramatické tvorby po roce 1945, proměny poetiky, stylu, žánrových tendencí a tematických okruhů.
Student je schopen provést analýzu dramatického textu s využitím odborné terminologie. Umí se orientovat v kontextu dramatické tvorby daného období a dokáže vyhodnotit jednotlivé tendence dramatické tvorby. Umí formulovat vlastní názor, interpretovat tematickou strukturu dramatického textu a vytvořit strukturovaný odborný text s využitím všech formálních náležitostí. Student dokáže vyhodnotit návaznosti a kontinuitu výrazových prostředků dramatické tvorby, umí zobecnit vývojové tendence a vztáhnout je k soudobému kontextu dramatické tvorby.
Předpoklady
Do semináře se zapisují studenti, kteří již absolvovali nebo právě navštěvují přednášku Kapitoly z dějin českého divadla druhé poloviny 20. století.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Studenti dosáhnou nejméně 75% účasti na seminářích a budou aktivně spolupracovat na kolektivní analýze vybraných her. Student si na základě prvních kontextových seminářů vybere z nabídky dramatických textů konkrétní titul a s použitím odborného teoretického pojmosloví samostatně zpracuje jeho analýzu z hlediska struktury textu, jazyka, situací, postav, času a prostoru, včetně připomenutí inscenační tradice zvolené hry a její dobové reflexe. Rozsah minimálně 5 stran textu + poznámkový aparát + seznam literatury podle zadané bibliografické normy. Termín odevzdání: nejpozději 15. 4. 2021 po předchozí revizi pedagogem Hodnocení: písemný koncept samostatně prostudovaného odborného textu a jeho prezentace na 2. tutoriálu - odevzdání a přijetí pedagogem - 20 bodů aktivní zapojení při kolektivní analýze - 20 bodů seminární práce - odevzdání do 20. 4. pro revizi a následnou opravu - 50 bodů odevzdání opravené práce do 26. 4. 2021 100% účast 20 bodů, minimální účast (75%) 10 bodů Nutno dosáhnout minimálně 100 bodů
Doporučená literatura
  • (2003). Česká divadelní hra 90. let. Praha: Divadelní ústav.
  • DROZD, David. (2013). Kapitoly z teorie dramatu (Theory of Drama (selected chapters).. Olomouc.
  • Hodrová, Daniela a kol. (2001). .:..na okraji chaosu..: Poetika literárního díla 20. století. Praha.
  • Hořínek, Z., & Hančil, J. (1995). Cesty moderního dramatu. Praha: Studio Ypsilon.
  • Hořínek, Z. (1991). Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
  • Hořínek, Z., Just, V., Pömerl, J., Šormová, E., & Pömerl, J. (1995). Česká divadelní kultura 1945-1989 v datech a souvislostech: divadlo v totalitním systému (teze) : kalendárium českého divadla 1945-1989. Praha: Divadelní ústav.
  • Janoušek, Pavel. (1989). Rozměry dramatu. Praha .
  • JUNGMANNOVÁ, Lenka. (2014). Příběhy obyčejných šílenství. Praha.
  • KOVALČUK, Josef . (1982). Autorské divadlo 70. let. Praha .
  • Lukeš, M. (1987). Umění dramatu. Praha: Melantrich.
  • MAZÁČOVÁ, Barbora. (1993). Josef Topol a Divadlo za branou. Praha.
  • Pavis, Patrice. (2003). Divadelní slovník. Praha.
  • Pavlovský, Petr a kol. (2004). Základní pojmy divadla - Teatrologický slovník. Praha 4.
  • Štěrbová, A. (2003). Metaforické hry Josefa Topola. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Veltruský, J., & Osolsobě, I. (1999). Drama jako básnické dílo. Brno: Host.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr