| Název předmětu | Praktická cvičení z pravopisu a tvarosloví |
|---|---|
| Kód předmětu | KBH/VS5BC |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Tematika seminářů: 1. Podstata a účel pravopisu. Norma, kodifikace, kodifikační příručky. Pravopis i/í a y/ý (samostatně i ve shodě podmětu s přísudkem). 2. Pravopis skupin bje/bě, vje/vě, pě, mě/mně. Střídání krátkých a dlouhých samohlásek. Skloňování substantiv I. 3. Předložky s, z. Předpony s- (se-), z- (ze-). Pravopis souhláskových skupin a souhlásek na koncích slov. Skloňování substantiv II. 4. Pravopis přejatých slov. Skloňování substantiv III. 5. Pravopis velkých a malých písmen I. Stupňování adjektiv a adverbií. 6. Pravopis velkých a malých písmen II. Skloňování zájmen. 7. Zkratky a značky. Skloňování číslovek. 8. Hranice slov v textu (spřežky, užívání spojovníku). Časování sloves I. 9. Dělení slov. Časování sloves II. 10. Interpunkce ve větě jednoduché. Časování sloves III. 11. Interpunkce v souvětí. 12. Interpunkce v infinitivních konstrukcích.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Účelem semináře je prověřit, prohloubit a upevnit znalosti pravopisné a tvaroslovné kodifikace češtiny. Hlavní pozornost je věnována problematickým jevům vyexcerpovaným z reálných textů, zejm. publicistických.
Studenti získají jistotu v praktické aplikaci ortografické a morfologické normy češtiny. |
| Předpoklady |
|
základní znalosti českého pravopisu, morfologie a lingvistické terminologie
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Písemný test
pravidelná docházka (max. 2 absence), aktivita v semináři, úspěšné absolvování zápočtového testu (minimálně 90 % správných odpovědí) |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie minor (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2025) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie (2025) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích (2025) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |