|
Vyučující
|
-
Malimánková Anna, Mgr.
-
Machala Lubomír, prof. PhDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah semináře (finální výběr analyzovaných titulů v rámci jednotlivých bloků bude upřesněn): 1. blok Stav současné české literatury pro děti a mládež - Jak se zorientovat v tuzemské knižní produkci orientované na dětské recipienty? - Kde začíná a končí literatura pro děti a mládež? - Současné tematické trendy, hybridizace žánrů, ?kolaps kategorie věkovosti? - Je současná česká literatura pro děti a mládež médiem pro mezigenerační dialog? 2. blok Tematizace hledání sebeidentity - Iva Procházková: Nazí - Eva Prchalová: Příručka mladého hledače - Marto Kelbl: Ani holka, ani kluk - Markéta Pilátová: Bába Bedla a dívka na hřebeni - Jana Šrámková: Tonda, Slávka a kouzelné světlo - Magdaléna Platzová: Toník a jeskyně snů - (?) 3. blok Tematizace vztahu k vlastnímu tělu a sexuality - Eva Prchalová: Cesta svatým Vít-ahem - Iva Procházková: Uzly a pomeranče - Iva Procházková: Nazí - (?) 4. blok Tematizace různých podob rodiny - Noemi Cupalová: Blbá Vendula - Tereza Horváthová: Sydney (My dva z B.) - Tereza Horváthová: Přání - Lucie Paulová: Alma a Svět obrazu - Jana Šrámková: Fánek hvězdoplavec - (?) 5. blok Tematizace smrti, nemoci, handicapu - Lucie Paulová: Alma a Svět obrazu - Olga Stehlíková: Mojenka - Tereza Pařízková: Berta a dušičky - Marka Míková: Kluk v ohni - Lenka Rožnovská: Smutno se musí vyšeptat - Bára Dočkalová: Kost - (?) 6. blok Tematizace udržitelnosti a odpovědnosti ke světu - Taťána Rubášová: Podivuhodná robotí expedice - Fratišek Tichý: Rekrut 244 - Bogdan Trojak: Safíroví ledňáčci - Iva Procházková: Soví zpěv - (?)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Seminář si klade za cíl představit aktuální trendy současné české literatury pro děti a mládež s přihlédnutím ke knižní produkci překladové (zejména prozaické). Zaměříme se na její tematickou i žánrovou rozmanitost, tendenci k stále širší věkové prostupnosti a k důrazu na diverzitu a inkluzi. Na základě analýzy a intepretace titulů spadajících do vybraných tematických bloků a následné společné diskuze si ukážeme, jak se současná literatura pro děti a mládež vyrovnává s tématy, jako jsou hledání vlastní identity, sexualita, smrt, komplikované rodinné situace či udržitelnost a odpovědnost ke světu, a pokusíme se společnými silami vytvořit obraz o tom, jaký svět je dětským čtenářům aktuálně zprostředkován.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
- Aktivní účast na seminářích (vzhledem k blokové výuce povolena maximálně 1 absence); - vypracování eseje (v rozsahu 4 normostrany) na zvolené téma (zadání bude specifikováno v průběhu semináře); - samostatná analýza, interpretace nebo recenze zvoleného titulu současné české literatury pro děti a mládež (v rozsahu 2 normostrany).
|
|
Doporučená literatura
|
-
Hrdličková, Marcela. Příběhová próza ze života mládeže v období zlomu. Brno: Masarykova univerzita, 2023..
-
Joosen, Vanessa. Adulthood in Children?s Literature. London: Bloomsbury Academic, 2021..
-
Kubeczková, Olga. Kýč a dítě. Kýč a nekvalita v dětské knize. Praha: H&H, 2025..
-
Kubeczková, Olga. Smrt a dítě: existenciální motivika v české literatuře pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013.
-
Segi Lukavská, Jana, ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018..
-
Šubrtová, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007..
|