Předmět: Tematické podoby a výzvy současné české literatury pro děti a mládež

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Tematické podoby a výzvy současné české literatury pro děti a mládež
Kód předmětu KBH/VS22B
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malimánková Anna, Mgr.
  • Machala Lubomír, prof. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Obsah semináře (finální výběr analyzovaných titulů v rámci jednotlivých bloků bude upřesněn): 1. blok Stav současné české literatury pro děti a mládež - Jak se zorientovat v tuzemské knižní produkci orientované na dětské recipienty? - Kde začíná a končí literatura pro děti a mládež? - Současné tematické trendy, hybridizace žánrů, ?kolaps kategorie věkovosti? - Je současná česká literatura pro děti a mládež médiem pro mezigenerační dialog? 2. blok Tematizace hledání sebeidentity - Iva Procházková: Nazí - Eva Prchalová: Příručka mladého hledače - Marto Kelbl: Ani holka, ani kluk - Markéta Pilátová: Bába Bedla a dívka na hřebeni - Jana Šrámková: Tonda, Slávka a kouzelné světlo - Magdaléna Platzová: Toník a jeskyně snů - (?) 3. blok Tematizace vztahu k vlastnímu tělu a sexuality - Eva Prchalová: Cesta svatým Vít-ahem - Iva Procházková: Uzly a pomeranče - Iva Procházková: Nazí - (?) 4. blok Tematizace různých podob rodiny - Noemi Cupalová: Blbá Vendula - Tereza Horváthová: Sydney (My dva z B.) - Tereza Horváthová: Přání - Lucie Paulová: Alma a Svět obrazu - Jana Šrámková: Fánek hvězdoplavec - (?) 5. blok Tematizace smrti, nemoci, handicapu - Lucie Paulová: Alma a Svět obrazu - Olga Stehlíková: Mojenka - Tereza Pařízková: Berta a dušičky - Marka Míková: Kluk v ohni - Lenka Rožnovská: Smutno se musí vyšeptat - Bára Dočkalová: Kost - (?) 6. blok Tematizace udržitelnosti a odpovědnosti ke světu - Taťána Rubášová: Podivuhodná robotí expedice - Fratišek Tichý: Rekrut 244 - Bogdan Trojak: Safíroví ledňáčci - Iva Procházková: Soví zpěv - (?)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Seminář si klade za cíl představit aktuální trendy současné české literatury pro děti a mládež s přihlédnutím ke knižní produkci překladové (zejména prozaické). Zaměříme se na její tematickou i žánrovou rozmanitost, tendenci k stále širší věkové prostupnosti a k důrazu na diverzitu a inkluzi. Na základě analýzy a intepretace titulů spadajících do vybraných tematických bloků a následné společné diskuze si ukážeme, jak se současná literatura pro děti a mládež vyrovnává s tématy, jako jsou hledání vlastní identity, sexualita, smrt, komplikované rodinné situace či udržitelnost a odpovědnost ke světu, a pokusíme se společnými silami vytvořit obraz o tom, jaký svět je dětským čtenářům aktuálně zprostředkován.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

- Aktivní účast na seminářích (vzhledem k blokové výuce povolena maximálně 1 absence); - vypracování eseje (v rozsahu 4 normostrany) na zvolené téma (zadání bude specifikováno v průběhu semináře); - samostatná analýza, interpretace nebo recenze zvoleného titulu současné české literatury pro děti a mládež (v rozsahu 2 normostrany).
Doporučená literatura
  • Hrdličková, Marcela. Příběhová próza ze života mládeže v období zlomu. Brno: Masarykova univerzita, 2023..
  • Joosen, Vanessa. Adulthood in Children?s Literature. London: Bloomsbury Academic, 2021..
  • Kubeczková, Olga. Kýč a dítě. Kýč a nekvalita v dětské knize. Praha: H&H, 2025..
  • Kubeczková, Olga. Smrt a dítě: existenciální motivika v české literatuře pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013.
  • Segi Lukavská, Jana, ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018..
  • Šubrtová, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2025) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2025) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích (2025) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -