|
Vyučující
|
-
Vrajová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Mocná Dagmar, prof. PhDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1) Geneze literárního díla: a) rekonstrukce biografického kontextu, práce s životopisnými údaji, životopis jako kulturní konstrukt; korespondence, deníky a memoáry jako specifický literárně historický pramen; vztah mezi životem a dílem v pojetí různých literárněhistorických směrů b) rekonstrukce literárního života; význam literárního časopisu jakožto specifického literárněhistorického pramene; vertikální struktura literatury; nadnárodní kontexty české literatury c) literární směr jakožto literárně historický konstrukt (vznik a redefinice) d) textová geneze díla ? základní textologické problémy a ediční dilemata 2) Recepce literárního díla a) geneze zájmu o recepční pól literárního procesu jako projev demokratizačních procesů v kultuře 20.století; přínos kostnické školy a F. Vodičky b) rekonstrukce dobového kritického ohlasu literárního díla c) tzv. druhý život autora a literárního díla d) problematika filmových adaptací literárního díla 3) Historická poetika a) historická poetika jako průnik literární teorie a historie ? diachronní dimenze poetiky b) práce s kategorií literárního žánru jakožto faktoru literárního vývoje
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení s klíčovými problémy, řešenými literární historií jakožto specifickou subdisciplínou literární vědy, stojící na pomezí věd o umění a obecné historie. Výklad se soustředí do tří tematických okruhů, v jejichž rámci budou probrány základní badatelské úkoly, jež si literární historie v těchto jednotlivých úsecích svého výzkumu klade, prameny, jichž přitom užívá a způsoby, jimiž s nimi nakládá. V souvislosti s tím bude rovněž věnována pozornost vývoji literární historie od pozitivismu přes strukturalismus a marxismus k novému historismu.
Student získá základní literárněhistorické návyky nezbytné pro jeho samostatné badatelské působení.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
Vypracování seminární práce zpracovávající myšlenkové podněty knihy Vladimíra Macury Znamení zrodu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bolton, Jonathan, ed. (2007). Nový historismus / New historicism. Brno.
-
Haman, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany, HaH, 1999..
-
Kol. aut. (2001). Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno.
-
Papoušek, V., Tureček, D. (2005). Hledání literárních dějin. Praha - Litomyšl.
-
Papoušek, Vladimír. (2010). Dějiny nové moderny. Praha.
-
Stephen Greenblatt. (2007). Velký příběh neznámého muže. Praha.
-
Tureček, Dalibor-Urválková, Zuzana. (2006). Mezi texty a metodami. Národní a univerzální v české literatuře 19. století.. Olomouc.
-
Vodička, F. (1969). Struktura vývoje. Praha.
|