|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Co je čtenářství? Já jako čtenář. 2. Čtenářské výzkumy aneb jak se měří čtení? 3. Historické aspekty čtenářství 4. Teoretické přístupy ke čtení. 5. Čtenářské strategie, typologie čtenářů. 6. Čtení v české literatuře, autorské reflexe vlastního čtení. 7. Genderové aspekty čtení aneb jsou ženy, které čtou, nebezpečné? 8. Čtení a kultura. Literární kánon. Školní četba. 9. Čtení ve škole. Čtenářská gramotnost. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT). 10. Čtení a digitální věk. Čtenářství ve věku AI. 11., 12. Prezentace vlastních výstupů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit se s různými aspekty čtení, které lze chápat nejen jako mediální aktivitu zaměřenou především na knihy či e-knihy a jejich duševní přisvojování, ale také jako sociokulturní dovednost a předpoklad pro vzdělání. Zaměříme se na proměny čtení i čtenářů, budeme se věnovat možnostem jejich zkoumání - každý studující si proto zpracuje vlastní výzkumnou sondu zaměřenou na jedno ze zvolených témat. Prezentace vlastních zjištění bude náplní závěrečných seminářů.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Požadavky pro získání zápočtu: Aktivní a pravidelná účast na semináři (povolené jsou 3 absence) Průběžná příprava na seminář Vlastní výzkumná sonda věnovaná vybranému tématu a její prezentace
|
|
Doporučená literatura
|
-
Literatura bude zveřejněna nejpozději na začátku semestru..
|