Předmět: Cenzura a sociální regulace literatury

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Cenzura a sociální regulace literatury
Kód předmětu KBH/ECENL
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmejkalová Jiřina, CSc.
  • Pořízková Lenka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Teoretické modely popisu a analýzy cenzury a sociální regulace literatury 2. Principy literární cenzury v nejstarších obdobích evropských literatur (starověk, středověk, raný novověk) 3. Literární cenzura v českých zemích od pol. 18. století do roku 1810 4. Literární cenzura v českých zemích 1810 až 1848 5. Literární cenzura v českých zemích 1848 až 1863 6. Literární cenzura v českých zemích 1864 až 1918 7. Literární cenzura v českých zemích 1918 až 1938 8. Literární cenzura v českých zemích 1939 až 1945 9. Literární cenzura v českých zemích 1945 až 1948 10. Literární cenzura v českých zemích 1949 až 1989 11. Literární cenzura v českých zemích po roce 1989 12. Závěrečná cvičení

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz je zaměřen na cenzuru a sociální regulaci literatury a to částečně obecně, ale především na příkladu vývoje českého písemnictví (v evropském a světovém kontextu). Všímá si obecně platných strategií, jimiž je z rozmanitých důvodů vylučována část obsahů či forem literární (knižní) produkce jako nežádoucí, studuje příčiny tohoto vylučování a jeho přímé i nepřímé dopady na vývoj literatury a kultury obecně. V historické perspektivě se pak soustředí na analýzu konkrétních cenzurních praktik a zkoumá dobově proměnlivé spektrum jevů, jež jsou jimi postihovány. Absolvent kurzu chápe teoretické modely analýzy cenzury a sociální regulace, rozumí terminologické bázi popisu cenzurních mechanismů, dovede historická fakta z této oblasti usouvztažnit s aktuálními procesy uvnitř moderní literatury (kultury) a na základě toho je adekvátně interpretovat a zasadit do kontextu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Studenti se průběžně připravují na tutoriály četbou zadaných částí studijní opory (vč. odkazů na další četbu literatury). Tutoriály slouží k diskuzi nad nastudovaným učivem a řešení dotazů k danému tématu. Vyučující dále formou prezentace přibližuje konkrétní kauzy a případy literární cenzury spadající do probíraných období, čímž dochází k rozšíření a prohloubení znalostí, které zprostředkovává studijní opora (a to nad rámec obsahu atestace). Student má během semestru povinnost splnit 6 korespondenčních úkolů, které jsou navázány na jednotlivé kapitoly studijní opory a spočívají v četbě krátkých textů a vypracování odpovědí na položené otázky. Ideální je, pokud student vypracuje a zašle korespondenční úkoly týden před tutorálem, k němuž se tematicky váží, není to však podmínka, úkoly lze zaslat kdykoli, nejpozději však týden před ukončením zkouškového období po příslušném semestru.
Doporučená literatura
  • (2005). 120 Banned Books: Censorship Histories of World Literature. Checkmark Books.
  • Báez, Fernando. (2012). Obecné dějiny ničení knih: od sumerských tabulek po digitální éru. Brno.
  • Bauer, Jan. (2000). Libri prohibit. Seznam zakázaných knih v čechách od roku 1989. Praha.
  • Fiske Lowenthal, Marjorie. (1959). Book selection and censorship. University of California Press.
  • Herbert N. (2002). Banned in the U.S.A.: A Reference Guide to Book Censorship in Schools and Public Libraries Revised and Expanded Edition. Greenwood Press.
  • Janáček, Pavel. (2004). Literární brak. Brno.
  • Kaplan, Karel a Tomášek, Dušan. (1994). O cenzuře v Československu v letech 1945-1956. Praha.
  • Klauberová, Olga. Cenzura a komunikace, Čtenář 47, 1995, č. 1?5..
  • Kollárová, Ivona. (1999). Cenzúra knih v tereziánskej epoche. Bratislava.
  • Literatura určená k likvidaci. (2006). Sborník z konference. Praha.
  • Michal Wögerbauer, Petr Píša & Pavel Janáček. (2015). V obecném zájmu. Cenzura a sociální regulace literatury v moderní české kultuře 1749-2014. Vol. II / 1938-2014. Praha.
  • Paul Hyland a Neil Sammells (eds.). (1992). Writing and Censorship in Britain. London and New York.
  • Pavlíček, T., Píša, P., & Wögerbauer, M. (2012). Nebezpečná literatura?: antologie z myšlení o literární cenzuře. Brno: Host.
  • Šámal, Petr. Pro dobro českého čtenáře. Cenzurní praktiky v literární kultuře padesátých let 20. století. Dějiny a současnost. 2007, č. 6, s. 24?27.
  • Šámal, Petr. (2009). Soustružníci lidských duší. Praha.
  • Tomášek, Dušan. (1994). Pozor, cenzurováno! aneb Ze života soudružky cenzury. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází