|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Písemná zkouška (cca 60 minut) Cíl Cílem písemné zkoušky je ověřit jazykové kompetence v oblasti čtení s porozuměním, gramatiky a slovní zásoby na úrovni B2 Společného evropského referenčního rámce. Hranice pro úspěšné složení písemné zkoušky je 60% bez ohledu na výsledky v jednotlivých částech. Forma Čtení a porozumění textu: text s akademickými tématem obecného zájmu (nikoli text určený odborníkům) na úrovni B2, 750 - 850 slov, 10 otázek s různými testovacími úlohami (např. uzavřené s výběrem odpovědi, trichotomické, uzavřené přiřazovací úlohy, otevřené úlohy se stručnou odpovědí), bez použití slovníku (k dispozici bude na Moodlu slovníček s vybranými výrazy z textů k samostudiu), cca 30 minut - Mluvnice a slovní zásoba: 30 otázek s různými testovacími úlohami (např. uzavřené s výběrem odpovědi, otevřené úlohy s doplněním jednoho slova, tvoření slov), cca 30 minut Ústní zkouška (cca 20 minut) Cíl Cílem ústní zkoušky je prokázat schopnost komunikovat v obecném jazyce a v oboru doktorského studia. Hranice pro úspěšné složení ústní zkoušky jsou 3 body z 5. Forma - Představení studenta: zahraniční stáže, kontakt s cizím jazykem, publikační činnost v rozsahu 2 - 3 minut a zodpovězení případných dotazů zkoušejícího. - Odborná prezentace z oboru doktorského studia v rozsahu maximálně 10 minut a následná diskuse. Prezentace musí být připravena tak, aby byla srozumitelná i pro laické obecenstvo. Student bude o své práci hovořit za pomoci stručných bodů ve své prezentaci, nikoli dalších poznámek na papíře. Prezentace nesmí obsahovat souvislý text, který by student četl (student si donese prezentaci na flash disku). K prezentaci je nutné předem dodat (min. 10 dní před zkouškou): - Prezentaci doktorského projektu v rozsahu max. 1 strany A4 - Přehled snímků prezentace v Powerpointu - max. 8 - 10 snímků, na snímcích musí být jen stručné odrážky, nikoli souvislé věty. - Seznam klíčové terminologie: 30 - 40 klíčových termínů, tj. odborných, nikoli všeobecných, s překladem a přepisem výslovnosti (IPA - International Phonetic Alphabet). Cílem je, aby se student naučil správnou výslovnost termínů, které bude používat při prezentaci. Organizace, hodnocení a uznání písemné zkoušky - Student se hlásí zvlášť na písemnou zkoušku (zápočet) a zvlášť na ústní zkoušku (zkouška). Je nutné absolvovat nejprve písemnou zkoušku. Po úspěšném složení písemné zkoušky získá student zápočet a může se přihlásit k ústní zkoušce. - Písemná a ústní zkouška se hodnotí zvlášť. Pokud student neuspěje u jedné části, písemné nebo ústní, opakuje jen tuto část. - Písemnou část je možné nahradit osvědčením o úspěšném složení některé mezinárodní jazykové zkoušky úrovně B2 a výše, ne starší než 5 let. Kopii certifikátu o zkoušce B2 odevzdá student na tutoriálu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Domácí příprava na výuku
- 100 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Zkouška z cizího jazyka (italština) v doktorském studiu ověřuje jazykové kompetence doktorandů, a to jak v oblasti obecného, tak i odborného jazyka na úrovni B2. Kandidát musí prokázat schopnost komunikovat v oboru doktorského studia (lingvistické, literárně-kulturní, společensko-vědní obory).
Vykonáním zkoušky doktorand/ka prokáže schopnost komunikovat v cizím jazyce na úrovni B2 v rovině obecné a odborné a porozumět textům v oblasti společenských věd.
|
|
Předpoklady
|
Znalost jazyka na úrovni B2. Schopnost přehledně a záživně prezentovat doktorskou práci, a tak prokázat prezentační dovednosti.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemný test
Studenti musí absolvovat tutoriál, na kterém se seznámí s formou a obsahem zkoušky a studijní literaturou. Rovněž mají možnost klást otázky ohledně doktorské zkoušky. TUTORIÁLY Ve Stagu by se měly termíny objevit jako rozvrhové akce. Na jeden z termínů tutoriálu se musíte přihlásit ve Stagu. Termíny tutoriálů v ZS jsou: STUDENTI ZAPISOVANÍ NA ZIMNÍ SEMESTR BUDOU POD KÓDEM KAL/91ADI PÁTEK 19. října, čas bude upřesněn, učebna 15, budova Vodární 6 Studenti, kteří mají MEZINÁRODNÍ certifikát zkoušky B2 a vyšší (ne starší než 5 let), donesou jeho kopii. Na základě tohoto certifikátu jim bude uznána písemná část zkoušky a získají zápočet. Jedná se pouze o mezinárodně uznávané zkoušky, jako např. CELI, CILS, PLIDA, či všeobecná státnice. Absolventům italianistiky, kteří dělají doktorát na jiné katedře a hlásí se na zkoušku z italštiny jako cizího jazyka, bude uznána písemná zkouška. Absolventi italianistiky skládají tedy pouze ústní zkoušku, ke které dodají požadované materiály. Na moodle.ff.upol.cz - jsou dva vzorové testy, studijní materiály ke zkoušce, požadavky a další materiály a informace. Studenti na tutoriálu získají přístupové heslo ke kurzu KAL/91ADI. Zde budou i jakékoli aktuální informace o zkouškách, materiálech. K prezentaci (ústní zkouška) je nutné předem dodat (min. 10 dní před zkouškou): - Prezentaci doktorského projektu v rozsahu max. 1 strany A4 - napsanou v italském jazyce - Přehled snímků prezentace v Powerpointu - max. 8 - 10 snímků, na snímcích musí být jen stručné odrážky, nikoli souvislé věty. - Seznam klíčové terminologie: 30 - 40 klíčových termínů, tj. odborných, nikoli všeobecných, s českým překladem a přepisem výslovnosti. Ústní zkoušku studenti mohou skládat po složení písemné zkoušky, za kterou jim bude udělen zápočet. Pokud si studenti zapíší do Stagu předmět 91ADI a absolvují tutoriál v zimním semestru, mohou skládat zkoušku v zimním nebo letním semestru. Studenti, kteří si předmět 91ADI zapíší v letním semestru, musí tutoriál i zkoušku absolvovat v letním semestru. Zkoušku je nutné složit do konce akademického roku, tedy v letním zkouškovém období. Připravit se na písemnou zkoušku studiem materiálů na úrovni B2 - testy CELI, testy CILS, především části čtení, gramatika a slovní zásoba.
|
|
Doporučená literatura
|
-
B. Storni. (1994). Invito al buon italiano : grammatica di riferimento. Guerra, Perugia.
-
Christopher Humphris, Rita Luzi Catizone, Stefano Urbani. (1993). Comunicare meglio : corso di italiano per stranieri : livello intermedio-avanzato . Bonacci, Roma.
-
J. Janešová. Italština pro samouky. Leda, Praha.
-
Nocchi, S., & Tartaglione, R. (2006). Grammatica avanzata della lingua italiana con esercizi. Firenze: Alma Edizioni.
|