|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina: náplň kurzu, diskuze/dotazník - motivace frekventantů kurzu Úvod do jazyka: začlenění vietnamštiny do jazykového a kulturního kontextu Fonetika: abeceda, tóny vietnamštiny Jednoduchý dialog: pozdravy, představování 2. Fonetika: složené souhlásky, složené samohlásky, výslovnost problematických slabik Slovní zásoba: názvy států a kontinentů, národností, číslovky Dialog: představování 3. Procvičení: představování Gramatika: přítomný průběhový čas; otázka: Co děláš? a odpovědi na ni pomocí nové slovní zásoby Slovní zásoba: základní slovesa Oslovování: úvod do vietnamského systému oslovování vzhledem k postavení ve společnosti Jednoduchá tematická písnička (pasivní slovní zásoba) 4. Gramatika: přítomný, minulý a budoucí čas (pomocí partikulí) Procvičení: nové gramatiky a již zvládnuté slovní zásoby (tvorba vět, doplňovačky) Krátký dialog (čtení z listu) 5. Opakování: shrnutí gramatiky, slovní zásoby, cvičení, doplňovačky, aktivní dialogy (scénky) ve dvojicích a skupinkách; prostor pro diskuzi ohledně kulturních témat, která by posluchače zajímala 6. Průběžný test Představení Vietnamu: regionalizace, prezentace o přírodních a kulturních památkách Prezentace kulturních specifik (tradice, životní styl, literatura, hudba, odívání ad.) 7. Gramatika: tázací věty se slovesem "có", moci; otázky Jak? Kolik? Proč? Kde? Kdy?, procvičování tázacích vět Kulturní okénko: rozpracování témat z minulé hodiny 8. Dialog: pozvání na jídlo (využití otázek Jak? Kdy? Kde? V kolik?) Slovní zásoba: číslovky; hodiny, dny v týdnu, měsíce; opakování a rozšíření slovesné slovní zásoby 9. Audiovizuální ukázky: film, seriál, hudební klipy 10. Přednáška zvaného hosta: exkurz do fonetiky, úskalí vietnamštiny atp. 11. Opakování: shrnutí gramatiky, slovní zásoby, cvičení, aktivní dialogy (scénky) ve dvojicích, skupinkách 12. Závěrečný test Evaluace kurzu, diskuze o budoucí motivaci studia vietnamštiny Prezentace kulturních specifik na přání frekventantů kurzu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Úvodní kurz přinese frekventantovi základy jazyka a poukáže na zajímavosti Vietnamu a jeho kultury. Kurz je zaměřen primárně na výuku jazyka a jazykových dovedností. Přesto v případě asijských jazyků je vždy nutná znalost kulturních souvislostí (např. hierarchie v rodině, systém představování, vhodné dárky ad.), která bude jazykovou výuku vhodně doplňovat a motivovat studenta v dalším studiu. Cílem lektora je ukázat studentům cestu k nové kultuře skrze jazyk, který se dá v případě aktivního zapojení studenta v hodinách a přípravě na ni velmi jednoduše naučit.
Úvodní kurz přinese frekventantovi základy jazyka a poukáže na zajímavosti Vietnamu a jeho kultury. Kurz je zaměřen primárně na výuku jazyka a jazykových dovedností. Přesto v případě asijských jazyků je vždy nutná znalost kulturních souvislostí (např. hierarchie v rodině, systém představování, vhodné dárky ad.), která bude jazykovou výuku vhodně doplňovat a motivovat studenta v dalším studiu. Cílem lektora je ukázat studentům cestu k nové kultuře skrze jazyk, který se dá v případě aktivního zapojení studenta v hodinách a přípravě na ni velmi jednoduše naučit.
|
|
Předpoklady
|
Kurz je určen pro všechny studenty Univerzity Palackého.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Zápočet je udělován za docházku, aktivní účast v hodině a splnění průběžného a zápočtového testu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Kolektiv autorů. (2002). Gramatický sborník studentů vietnamistiky (Tuy?n tâp ng? pháp ti?ng Vi?t d?nh cho sinh vi?n ngh?nh Vi?t nam hoc). Praha.
-
Nguyen Phan Canh. (1984). Základy vietnamštiny. Praha.
-
Slavická, Nguyen Thi Binh. (2008). Praktická fonetika vietnamštiny. Praha.
|