|
Vyučující
|
-
Kratochvíl František, M.A., Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina: náplň kurzu, diskuze/dotazník - motivace frekventantů kurzu Úvod do jazyka: začlenění mongolštiny do jazykového a kulturního kontextu Fonetika: abeceda, Písmo Jednoduchý dialog: pozdravy, představování 2. Fonetika: složené souhlásky, složené samohlásky, výslovnost problematických slabik Slovní zásoba: názvy států a kontinentů, národností, číslovky Dialog: představování 3. Procvičení: představování Gramatika: přítomný průběhový čas; otázka: Co děláš? a odpovědi na ni pomocí nové slovní zásoby Slovní zásoba: základní slovesa Jednoduchá tematická písnička (pasivní slovní zásoba) 4. Gramatika: přítomný, minulý a budoucí čas (pomocí partikulí) Procvičení: nové gramatiky a již zvládnuté slovní zásoby (tvorba vět, doplňovačky) Krátký dialog (čtení z listu) 5. Opakování: shrnutí gramatiky, slovní zásoby, cvičení, doplňovačky, aktivní dialogy (scénky) ve dvojicích a skupinkách; prostor pro diskuzi ohledně kulturních témat, která by posluchače zajímala 6. Průběžný test Představení Mongolska: regionalizace, prezentace o přírodních a kulturních památkách Prezentace kulturních specifik (tradice, životní styl, literatura, hudba, odívání ad.) 7. Gramatika: tázací věty, otázky Jak? Kolik? Proč? Kde? Kdy?, procvičování tázacích vět Kulturní okénko: rozpracování témat z minulé hodiny 8. Dialog: pozvání na jídlo (využití otázek Jak? Kdy? Kde? V kolik?) Slovní zásoba: číslovky; hodiny, dny v týdnu, měsíce; opakování a rozšíření slovesné slovní zásoby 9. Audiovizuální ukázky: film, seriál, hudební klipy 10. Opakování: shrnutí gramatiky, slovní zásoby, cvičení, aktivní dialogy (scénky) ve dvojicích, skupinkách 11. Závěrečný test Evaluace kurzu, diskuze o budoucí motivaci studia mongolštiny Prezentace kulturních specifik na přání frekventantů kurzu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 52 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Úvodní kurz přinese frekventantovi základy jazyka a poukáže na zajímavosti mongolštiny a mongolské kultury. Kurz je zaměřen primárně na výuku jazyka a jazykových dovedností. Přesto v případě asijských jazyků je vždy nutná znalost kulturních souvislostí (např. hierarchie v rodině, systém představování, vhodné dárky ad.), která bude jazykovou výuku vhodně doplňovat a motivovat studenta v dalším studiu. Cílem lektora je ukázat studentům cestu k nové kultuře skrze jazyk, který se dá v případě aktivního zapojení studenta v hodinách a přípravě na ni velmi jednoduše naučit.
Úvodní kurz přinese frekventantovi základy jazyka a poukáže na zajímavosti Mongolska a jeho kultury. Kurz je zaměřen primárně na výuku jazyka a jazykových dovedností. Přesto v případě asijských jazyků je vždy nutná znalost kulturních souvislostí (např. hierarchie v rodině, systém představování, vhodné dárky ad.), která bude jazykovou výuku vhodně doplňovat a motivovat studenta v dalším studiu. Cílem lektora je ukázat studentům cestu k nové kultuře skrze jazyk, který se dá v případě aktivního zapojení studenta v hodinách a přípravě na ni velmi jednoduše naučit.
|
|
Předpoklady
|
1. Úvodní hodina: náplň kurzu, diskuze/dotazník - motivace frekventantů kurzu Úvod do jazyka: začlenění mongolštiny do jazykového a kulturního kontextu Fonetika: abeceda; Písmo Jednoduchý dialog: pozdravy, představování 2. Slovní zásoba: názvy států a kontinentů, národností, číslovky Dialog: představování 3. Procvičení: představování Gramatika: přítomný průběhový čas; otázka: Co děláš? a odpovědi na ni pomocí nové slovní zásoby Slovní zásoba: základní slovesa Jednoduchá tematická písnička (pasivní slovní zásoba) 4. Gramatika: přítomný, minulý a budoucí čas Procvičení: nové gramatiky a již zvládnuté slovní zásoby (tvorba vět, doplňovačky) Krátký dialog (čtení z listu) 5. Opakování: shrnutí gramatiky, slovní zásoby, cvičení, doplňovačky, aktivní dialogy (scénky) ve dvojicích a skupinkách; prostor pro diskuzi ohledně kulturních témat, která by posluchače zajímala 6. Průběžný test Představení Mongolska: regionalizace, prezentace o přírodních a kulturních památkách Prezentace kulturních specifik (tradice, životní styl, literatura, hudba, odívání ad.) 7. Gramatika: tázací věty se slovesem "có", moci; otázky Jak? Kolik? Proč? Kde? Kdy?, procvičování tázacích vět Kulturní okénko: rozpracování témat z minulé hodiny 8. Dialog: pozvání na jídlo (využití otázek Jak? Kdy? Kde? V kolik?) Slovní zásoba: číslovky; hodiny, dny v týdnu, měsíce; opakování a rozšíření slovesné slovní zásoby 9. Audiovizuální ukázky: film, seriál, hudební klipy 10. Opakování: shrnutí gramatiky, slovní zásoby, cvičení, aktivní dialogy (scénky) ve dvojicích, skupinkách 11. Závěrečný test Evaluace kurzu, diskuze o budoucí motivaci studia vietnamštiny Prezentace kulturních specifik na přání frekventantů kurzu
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Zápočet je udělován za docházku, aktivní účast v hodině, 2 až 3-stránkovou esej a splnění zápočtového testu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Lubsangdorji, Jugderiin, Vacek, Jaroslav a Štěbeták, Zdeněk, ed. (2004). olloquial Mongolian: an introductory intensive course.. Praha.
-
Šíma, Jiří a Luvsandžav, Čojdžavyn. (1987). Mongolsko-český a česko-mongolský kapesní slovník. Praha.
-
Šíma, Jiří, Janešová, Jarmila a Prokopová, Libuše. (1987). Česko-mongolská konverzace. Praha.
|