|
Vyučující
|
-
Slavkovský Adrián, doc. RNDr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
? Pojem ?paradox?, zkušenost s paradoxy, charakteristika a metodologický přístup. ? Starověké paradoxy, proč jsou dodnes výzvami pro myšlení. ? Paradoxy související se svobodou. ? Paradoxy komunikace. ? Paradoxy jako výzvy pro základy vědeckého myšlení, jev autoreference, ? Paradoxy sebeporozumění a seberozvoje. ? Paradoxy v různých oblastech života (historie, politologie, právo, psychologie, umění). ? Paradoxy a krize. ? Paradoxy v oblasti spirituality.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Představit paradoxy jako jevy poukazující na hranice racionality. Ukázat souvislost paradoxů jako historických a jazykových jevů se situacemi v našich životech. Ukázat souvislost paradoxů s komunikaci a krizemi. Poskytnout komplexnější přístup ke komplikovaným situacím. Po absolvování předmětu je absolvent schopen: ? porozumět problematice paradoxů a autoreference, její korelace s jazykem, logikou a racionalitou, ? vysvětlit význam paradoxů pro současnou společnost a znalosti aplikovat ve svém životě, ? rozumět roli paradoxů v komunikaci, ? kriticky hodnotit literaturu k tématu.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Literatura: SLAVKOVSKÝ, R. A., VYDROVÁ, J., VYDRA, A. (eds.) Paradoxy a hranice racionality. Pusté Úľany: Schola Philosophica, 2007. CLARK, M. Paradoxes from A to Z. New York: Routledge, 2012. RUYER, R. Paradoxy vědomí. Expresivita. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1994. WATZLAWICK, P., BAVELASOVÁ, J. B., JACKSON, D. D. Pragmatika lidské komunikace. Interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011.
|
|
Doporučená literatura
|
|