|
Vyučující
|
-
Slavkovský Adrián, doc. RNDr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
Pojem ?paradox?, zkušenost s paradoxy, charakteristika a metodologický přístup. Starověké paradoxy, proč jsou dodnes výzvami pro myšlení. Paradoxy související se svobodou. Paradoxy komunikace. Paradoxy jako výzvy pro základy vědeckého myšlení, jev autoreference, Paradoxy sebeporozumění a seberozvoje. Paradoxy v různých oblastech života (historie, politologie, právo, psychologie, umění). Paradoxy a krize. Paradoxy v oblasti spirituality.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Představit paradoxy jako jevy poukazující na hranice racionality. Ukázat souvislost paradoxů jako historických a jazykových jevů se situacemi v našich životech. Ukázat souvislost paradoxů s komunikaci a krizemi. Poskytnout komplexnější přístup ke komplikovaným situacím. Výstupy z učení Po absolvování předmětu je absolvent schopen: porozumět problematice paradoxů a autoreference, její korelace s jazykem, logikou a racionalitou, vysvětlit význam paradoxů pro současnou společnost a znalosti aplikovat ve svém životě, rozumět roli paradoxů v komunikaci, kriticky hodnotit literaturu k tématu.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Soubor studijních materiálů (videonahrávky, texty) přístupných v distanční opoře v LMS. Povinná literatura: CLARK, M. Paradoxes from A to Z. New York: Routledge, 2012. Doporučená literatura: Watzlawick, P., Bavelas, J. B., & Jackson, D. D. (2011). uman Communication. A Study of Interactional Patterns,. Pathologies, and Paradoxes. WW Norton & Company.
|
|
Doporučená literatura
|
|