Předmět: Sociální práce a pastorace

» Seznam fakult » CMF » KSV
Název předmětu Sociální práce a pastorace
Kód předmětu KSV/2SPAP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Umlauf Michal, ThLic. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět se bude věnovat následujícím tématům: Základy pastorační činnosti církve Nástroje pastorační péče Vztah mezi pastorační péčí a sociální prací Diakonické poslání církve Kategoriální pastorace

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenty s povahou pastorační činnosti církve, poukázat na vztah mezi sociální prací a pastorací, nabídnout vhodné nástroje pastorační péče, představit základní prvky kategoriální pastorace a rovněž pastorace pomáhajících pracovníků. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Student bude rozumět vztahu mezi sociální prací a pastorací, bude schopen reagovat na duchovní potřeby konkrétních cílových skupin a odpovědět na ně vhodnými nástroji pastorační péče.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Seminární práce

Zpracování reflexe pro závěrečné kolokvium. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf).
Doporučená literatura
  • Ambros, P. (2002). Fundamentální pastorální teologie.
  • Benedikt XVI. (2005). encyklika Deus caritas est.
  • Martinek, M (ed.). (2008). Praktická teologie pro sociální pracovníky.
  • Opatrný, A. (2002). Pastorační péče v méně obvyklých situacích I.,II., .
  • Sociální práce 4 (2008). (2008). Duchovní dimenze sociální práce.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází