Vyučující
|
-
Svatoň Robert, doc. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
Všeobecné uvedení do ekumenismu (terminologie; novodobé ekumenické snahy a katolická církev; ekleziologická východiska ekumenického dialogu). Svět křesťanských církví a konfesních tradic (víra a život církví křesťanského Východu; rysy světového protestantismus). Církve v ekumenickém dialogu: plody a perspektivy (hlavní věroučné otázky ekumenického dialogu s východními církvemi a s protestantismem). Ekumenická praxe a spiritualita v podmínkách místní církve (specifika českého ekumenismu; ekumenický rozměr pastorace; spirituální rozměr úsilí o jednotu křesťanů).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Představit ekumenismus jakožto novodobé světové hnutí, jehož cílem je obnovení vzájemných vztahů mezi křesťany a plného společenství mezi církvemi. Podat přehled věrouky, teologických tradic a projevů duchovního života různých křesťanských církví. Ukázat, jak ekumenismus jakožto metoda proměňuje teologickou hermeneutiku od konfliktu směrem k "výměně darů" a k plnému poznání Kristovy nauky a jak zasahuje též do praktického života církví a do křesťanské spirituality.
Schopnost interpretovat hlavní linie církevních dokumentů o ekumenismu po 2. vatikánském koncilu. Schopnost popsat charakteristické rysy hlavních křesťanských církví a tradic. Schopnost sumarizovat, kriticky posoudit a vyhodnotit nejdůležitější výsledky ekumenických dialogů. Dovednost uplatnit dimenzi ekumenismu v praktickém životě křesťanů a křesťanských církví a ve své vlastní teologické syntéze.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce, Písemný test
Student organizuje své studium na základě studijních materiálů a pokynů v LMS; účastní se vypsaných povinných online webinářů a plní průběžné dílčí testy. Z povinného webináře je povolená jedna absence. Tuto neúčast na povinném webináři je však třeba řádně a včas omluvit, vyučující přitom může požadovat náhradní individuální úkol. Účastí při webináři se rozumí online účast po celou dobu trvání webináře, umožněná díky stabilnímu a kvalitnímu internetovému připojení. Je vyžadován funkční mikrofon a kamera zapnutá po celou dobu trvání webináře. Během webináře je nepřípustné souběžné vykonávání jiných aktivit, které vyžadují soustředění (řízení motorového vozidla apod.). K úspěšnému zakončení předmětu se vyžaduje: 1) Vypracování písemné práce na téma "Ekumenické vztahy v místě mého bydliště" (cca. 3 strany); 2) Složení zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
II. vatikánský koncil. (1995). Dokumenty II. vatikánského koncilu. Praha : ZVON.
-
Jan Pavel II. (1995). Ut unum sint : encyklika Jana Pavla II. o ekumenickém úsilí z 25. května 1995. Praha : ZVON.
-
Kasper, W. (2008). Duchovní ekumenismus : praktické podněty k jeho uskutečňování. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství.
-
Neuner, P. Ekumenická teologie. Hledání jednoty křesťanských církví, Praha : Vyšehrad, 2001..
-
Papežská rada pro jednotu křesťanů. (2020). Biskup a jednota křesťanů: Ekumenické vademecum. Praha : Sekretariát České biskupské konference.
-
Papežská rada pro jednotu křesťanů. (1995). Direktář k provádění ekumenických principů a norem. Praha : Sekretariát České biskupské konference.
-
Pavel Filipi. (2000). Církev a církve. Kapitoly z ekumenické eklesiologie. Brno: CDK.
-
Pavel Filipi. (2004). Křesťanstvo: Historie, statistika, charakteristika křesťanských církví. Brno: CDK.
-
Svatoň R. (2021). Za církev obnovenou a ekumenickou: Jednota křesťanů v učení katolické církve po 2. vatikánském koncilu. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
|