Vyučující
|
-
Opatrný Dominik, doc. Mgr. Th.D.
-
Cajthaml Martin, prof. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zařazení aplikované etiky mezi etické disciplíny, přehled přístupů k aplikované etice. Desatero jako zdroj deontologické náboženské etiky. Konsekvencialismus. Etika ctností. Pronciplismus jako odpověď na pluralitu etických teorií, principy používané v bioetice. Etické otázky spojené se začátkem lidského života. Etické otázky spojené s koncem lidského života. Etické aspekty ochrany životního prostředí. Etické aspekty zacházení s informacemi. Válka a ochrana míru. Etická dilemata sociálních pracovníků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Komplexní pohled na přístupy k aplikované etice. Přehled o základních etických otázkách dneška, které jsou relevantní pro křesťany.
Schopnost zjistit a formulovat, jaký pohled na konkrétní etickou otázku najdeme v Bibli, tradici, mezi současnými křesťany a v magisteriu. Schopnost zaujmout vlastní informovaný postoj.
|
Předpoklady
|
Znalosti křesťanské etiky na úvorvni bakalářského studia teologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Student organizuje své studium na základě studijních materiálů a pokynů v LMS; účastní se vypsaných povinných online webinářů a aktivně diskutuje o učebních materiálech (přibližně 5), za což získává zápočet. Pokud se z povinného webináře omluví, může ho shlédnout ze záznamu. Vyučující však vhodným způsobem ověří, zda student učivo v záznamu prostudoval. Zkouška probíhá formou veřejné prezentace závěrečné práce a diskuse nad ní.
|
Doporučená literatura
|
-
HOLUB, T. (2009). Boj proti terorismu ve světle nauky o takzvané spravedlivé válce: Návrh kriteriologie. Praha.
-
papež František. (2018). Laudato si'. Praha.
-
Peschke, K.-H. (1999). Křesťanská etika. Praha.
-
Sandel Michael J. (2009). Justice. What´s the Right Thing to Do?. London.
|