Předmět: Masová komunikace I

» Seznam fakult » CMF » KMS
Název předmětu Masová komunikace I
Kód předmětu KMS/PEMK1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Motal Jan, doc. MgA. Ph.D.
  • Sedláková Renáta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vývoj komunikace, její dějinné a kulturní podoby, informační utopie 2. Teoretické a metodologické přístupy ke studiu komunikace a médií, komunikační modely 3. Masová společnost a kulturní průmysl, hegemonie a ideologie 4. Sdělení, kód, diskurz, mýtus a informace 5. Politická ekonomie médií a mediální systémy 6. Veřejná sféra a normativní teorie médií 7. Nová média, konvergence 8. Publika, jejich transformace a psychologické problémy médií Konzultace po předchozí domluvě e-mailem hodinu před výukou.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studující se základními teoriemi masové komunikace, současný kontext výzkumu médií a zařadit tyto poznatky do soudobé transformace mediální scény (nová média, konvergence médií) a nového chování publik (participační kultura atd.). Jádro předmětu spočívá v explikaci klíčových teorií, prezentaci empirického materiálu a následné diskuzi východisek a implikací. Důraz je kladen na takové pochopení materiálu současné sociologie médií, jež studujícím umožní zorientovat se v parametrech mediální komunikace v současnosti a porozumět její roli ve společnosti.
Studující bude znát základní přístupy ke studiu masové komunikace a základní terminologii a rozumět současným formám masové komunikace v jejich socioekonomickém kontextu.
Předpoklady
Předpokladem je základní orientace v pojmech společenských věd, v kontextu dějin moderního světa, schopnost číst odborný text i v anglickém jazyce.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Kurz je zakončen zápočtem a zkouškou. Student, který nesplnil podmínky získání zápočtu, nemůže přistoupit ke zkoušce. Zápočet studenti získávají za průběžnou práci v semestru. Podmínky získání zápočtu musí být splněny ke konci přednáškové části semestru (15. 5.). Získání zápočtu je podmíněno průběžnou přípravou na hodiny a aktivní účast v seminární části výuky ( to znamená znalost zadaných textů, které jsou podkladem k poučené diskusi o tématu; zadané texty si studenti na hodinu nosí s sebou, nejlépe ve vytištěné podobě, tak aby s nimi v hodinách mohli pracovat) a třemi úkoly (podrobněji specifikovanými v jednotlivých hodinách NEO) odevzdanými ve stanovených termínech: - I) vypracování časového snímku mediálního chování - II) prezentace zadaného úkolu (periodika) v hodině - III) analýza televizní zpravodajské relace (ve skupině) Závěrečná zkouška má podobu písemného testu, který zjišťuje znalost základních teorií, konceptů, termínů a autorů. Nezbytným předpokladem pro úspěšné absolvování kurzu a závěrečného testu je znalost předepsané literatury, která pokrývá daný tematický okruh. Literatura kurzu je volena tak, aby byla obecně dostupná v knihovně (vybrané tituly jsou dostupné v NEO). Aby student/ka uspěl/a musí závěrečný test vypracovat alespoň na 51% z celkového počtu bodů. Okruhy zkoušky: 1. Vývoj komunikace, její dějinné a kulturní podoby (epochy komunikace) 2. Teoretické a metodologické přístupy ke studiu komunikace a médií (dominantní a alternativní paradigma - procesuální a kulturální tradice studia médií) 3. Masová kultura a její kritika, kulturní průmysl (Frankfurtská škola) 4. Žurnalistika jako povolání - zpravodajské a publicistické žánry (událost versus zpráva) 5. Sociální a mediální konstrukce reality - teorie reprezentace 6. Účinky médií 7. Výzkum publika - každodennost nových publik 8. Veřejná sféra a normativní teorie médií 9. Analýza mediálních obsahů - kvantitativní a kvalitativní postupy
Doporučená literatura
  • DeFleur, M. L., Ballová-Rokeachová, S. S. (1996). Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum.
  • Fiske, John. (1990). Introduction to Communication Studies.. Routledge: London ? New York.
  • Fiske, John. (2017). Jak rozumět populární kultuře.. Praha: Akropolis.
  • Giles, David. (2012). Psychologie médií. Praha: Grada.
  • Hallin, D. C., & Mancini, P. (2008). Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a politiky. Praha: Portál.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture. Where old and new media collide. New York.
  • Macek, Jakub. (2013). Poznámky ke studiím nových médií. Brno: Masarykova univerzita.
  • McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 2009.
  • Reifová, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr