Vyučující
|
-
Hrudníková Eva, Mgr.
-
Pustějovská Ivana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Ateliér textových obsahů bude rozdělen na jednotlivé lekce. V úvodu každé z nich se student dozví teoretická východiska, z nichž pak bude vycházet praktické cvičení. Studenti budou v lekci pracovat s vlastními texty, které upraví podle aktuálního zadání lektory i s texty připravenými lektorkou. Budou dostávat také úkoly na domácí přípravu. V lekcích budou studenti aktivně vyhledávat texty v médiích, budou je analyzovat a upravovat. Jednotlivá témata lekcí: 1. Proč něco v novinách je (a něco není) 2. Jaký je rozdíl mezi psaním pro tradiční tisk a pro online 3. Jak napsat zprávu 4. Jak napsat zprávu II 5. Story patří svět 6, 7. Rozhovor I + II 8. Reportáž 9. PR a tiskový (á) mluvčí 10. Tisková zpráva a PR 11. Tisková zpráva I a PR univerzitní časopis 12. Závěrečná lekce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Ateliér prakticky seznámí studenty s typy médií i obsahovými formáty, které využívají. Osvojí si znalosti přípravy zpravodajských i publicistických textů využívaných v různých médiích - od vytipování tématu, rešerší, práci se zdroji, zpracování textu až po finální editorské upravení. Získají povědomí o jednotlivých žurnalistických útvarech jako je zpráva, rozhovor, reportáž apod. Prakticky si napsání těchto formátů také vyzkouší a osvojí. Dostanou rovněž základy PR. Seznámí se s formátem tiskových zpráv, jejich tvorbou i využitím v médiích. V rámci Ateliéru tiskovou zprávu vypracují. Zjistí také jaká je role a náplň práce tiskového mluvčího. Na příkladu univerzitního časopisu pak budou sledovat přípravy této propagační tiskoviny. V Ateliéru poznají i hosty, kteří mají zkušenosti s mediální scénou i s prací v PR.
|
Předpoklady
|
Student by měl mít základní povědomí o fungování médií, měl by sledovat, jaké události média sledují a jakou jim dávají formu. Měl by mít všeobecný přehled o dění v ČR i ve světě a měl by dobře ovládat český jazyk.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Pro uznání splnění předmětu bude po studentovi požadována aktivní účast na výuce, plnění zadaných úkolů jak v lekci, tak v rámci domácí přípravy na další lekce. Lektorka bude požadovat aktivní sledování tištěných i online médií a povědomí a znalost aktuálních zpravodajských událostí a témat. Student bude muset v závěru studia odevzdat text v zadaném rozsahu i formátu (tisková zpráva v rozsahu 2500 znaků včetně mezer.)
|
Doporučená literatura
|
-
BURNS, L. S. Žurnalistika. Praktická příručka pro novináře. Praha: Portál. 2004.
-
ČUŘÍK, J. A KOL. (2012). Nové trendy v médiích I.. Brno: Masarykova univerzita.
-
Halada, Jan, Osvaldová Barbora. (2017). Slovník žurnalistiky: Výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Karolinum.
-
Hejlová, D. (2015). Public relations. Praha: Grada.
-
Kunczik, M. (1995). Základy masové komunikace. Praha: Karolinum.
-
McLuhan, M. (2000). Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota.
-
Osvaldová, B. a kol.:. Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha 2002.
-
Osvaldová, Barbora a kol. (2020). Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum.
-
Osvaldová, Barbora, Halada, Jan a kol. (2007). Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace.. Praha: Libri.
-
Petra Vejvodová, Miloš Gregor a kol. (2018). Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. CPress, Brno.
-
Sodomková, Magdalena. (2015). Jak psát žurnalistický text. Textová cvičebnice s komentářem. 1. vyd.. Olomouc: Univerzita Palackého.
|