Vyučující
|
-
Franc Jaroslav, doc. Mgr. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
Mezináboženský dialog: definice, kontext, cíle. Dějiny mezináboženského dialogu: starozákonní a novozákonní předpoklady. Dějiny mezináboženského dialogu: starověk, středověk a novověk. Dějiny mezináboženského dialogu: II. vatikánský koncil a pokoncilní vývoj. Základní teologické předpoklady mezináboženského dialogu. Teologie mimo-křesťanských náboženství. Problematika pojmu náboženství a spirituality. Vliv mimo-křesťanských náboženství na křesťanskou spiritualitu a životní styl. Meze mezináboženského dialogu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit studentům pojem mezináboženských vztahů, cíl a metodu teologie mimokřesťanských náboženství, naukové základy teologie dialogu. Vedle toho bude zdůrazněn význam neteologických faktorů a impulzů pro rozvoj mezináboženského dialogu. Studenti se seznámí se základními dějinnými milníky mezináboženského dialogu. A získají také znalosti z oblasti rozlišování aktivit dialogu na rovině duchovní, doktrinální, praktické. Součástí je také přehled nejdůležitějších výsledků mezináboženského dialogu.
Orientace v tematice a vývoji mezináboženských vztahů. Znalost teologických východisek mezináboženského dialogu. Znalost dějinného vývoje mezináboženských vztahů. Porozumění základním paradigmatům mezináboženského dialogu. Role mezináboženských vztahů v praxi církve. Schopnost identifikovat potřeby a podporovat dynamiku mezináboženských vztahů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Student organizuje své studium na základě studijních materiálů a pokynů v LMS; účastní se vypsaných povinných online webinářů a plní průběžné krátké úkoly či testy, za jejichž splnění získává zápočet. Pokud se z povinného webináře omluví, může ho shlédnout ze záznamu. Vyučující však vhodným způsobem ověří, zda student učivo v záznamu prostudoval. Zkouška v závěru semestru prověří, zda jsou studenti schopni interpretovat vybraná teologická paradigmata mezináboženského dialogu a aplikovat je na stanovená témata.
|
Doporučená literatura
|
-
Červenková, D. (2016). Katolický pohled na náboženskou pluralitu. Praha.
-
Heft, J.L., (ed.). Catholicism and Interreligious Dialogue. Oxford. 2011.
-
Hošek, P. Na cestě k dialogu: křesťanská víra v pluralitě náboženství. Praha. 2005.
-
Mezinárodní teologická komise. (1999). Křesťanství a ostatní náboženství. Praha.
|