Předmět usiluje o to, aby byli studující vybaveni základním věděním potřebným pro realizaci výzkumných šetření v oblasti výzkumu veřejného mínění a výzkumu marketingového. Kurz seznamuje jak s jednotlivými fázemi přípravy a s vyhodnocením kvantitativního dotazníkového šetření, tak i s kvalitativními postupy sběru a analýzy dat. Soustředí se na praktickou rovinu výzkumu recepce a na výzkum jednotlivých cílových skupin. Studentům poskytuje základní znalosti nezbytné k psaní empirické závěrečné diplomové práce a připravuje je na samostatnou empirickou práci ve studovaném oboru. Obsah kurzu: 1. Výzkum veřejného mínění versus marketingový výzkum - co mají společného a v čem se liší 2. Kvalitativní versus kvantitativní metody zkoumání 3. Příprava empirického výzkumu - od tématu k problému; cíl výzkumu a formulace výzkumných otázek; etika výzkumu 4. Design empirického výzkumu - od zadání k návrhu výzkumné strategie, příprava výzkumného projektu 5. Cílová skupina, redukce cílové populace na vzorek - reprezentativita 6. Nové nástroje sběru a analýza dat - digital humanities, neuromarketing, oční kamera 7. Kvalitativní postupy sběru dat: hloubkový rozhovor, focus group, netnografie a rekrutace participantů 8. Kvalitativní postupy analýzy dat - grounded theory (zakotvená teorie) 9. Kvalitativní postupy analýzy dat - kódování dat a práce v programu Atlas.ti 10. Kvantitativní postupy sběru dat - dotazníkové šetření (survey), formulování otázek dotazníku 11. Kvantitativní postupy analýzy dat - popisná a inferenční statistika, analýza hromadných dat 12. Závěrečná zpráva z výzkumu - interpretace dat, náležitosti tabulkového a grafického zobrazení dat 13. Prezentace a oponování rozpracovaných výzkumných projektů
|
nespecifikováno
Zápočet student získává za 80 % docházku a průběžné plnění požadavků kurzu v průběhu semestru: přípravu výzkumného projektu a jeho prezentaci v hodině. Od studenta je vyžadována průběžná připravenost na jednotlivé hodiny seminářů a webinářů realizované v průběhu semestru. Závěrečná zkouška má písemnou formu. Literatura povinná: GUILLEMIN, Marilys a GILLAM, Lynn. Etika, reflexivita a "eticky důležité okamžiky" ve výzkumu. Biograf: Časopis pro kvalitní výzkum. Č. 35, 47 odst. Dostupné z: http://www.biograf.org/texten.html?id=567. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 978-80-246-1966-8. KOZINETS, Robert. Netnography: doing ethnographic research online. Los Angeles: SAGE, 2010. ISBN 978-1-84860-645-6. KREJČÍ, Jindřich (ed.) Kvalita výzkumů volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004. ISBN 978-80-210-9636-3. NOELL-NEUMANNOVÁ, Elisabeth. Výzkum veřejného mínění. Praha: MF, 1968. NOVOTNÁ, Hedvika; ŠPAČEK, Ondřej; ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, Magdaléna. (Eds.) Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK, 2019. ISBN 978-80-7571-3. PUNCH, Keith, F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9. Rozšiřující literatura: KUCKARZ, Udo a RADIKER, Stefan. Qualitative Content Analysis: Methods, Practice and Software. London: Sage, 2023. ISBN 978-1529609141. SALMONS, Janet. Qualitative online interviews: strategies, design, and skills. London: Sage, 2014. ISBN 978-1483332673. SILVERMAN, D. A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about qualitative research. London: Sage, 2013. ISBN 978-1412945967.
|