Vyučující
|
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu Základy andragogiky jsou: základními pojmy ve vzdělávání dospělých, vývoj vzdělávání dospělých, zvláštnosti vzdělávání dospělých, profil lektora, organizační formy a metody VD, distanční formy VD, profesní vzdělávání, péče o lidské zdroje, rekvalifikace a rekvalifikační vzdělávání. V neposlední řadě specifikuje role sociálního pedagoga ve VD a také úlohu masmédií ve VD.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět Základy andragogiky poukazuje na celou škálu vzdělávacích problémů, které se vyskytují u vzdělávání dospělých. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními potřebami, podmínkami a speciálními metodami vzdělávání dospělých.
Na základě tohoto předmětu by studující měli definovat současné pojetí andragogiky a její vztah k sociální pedagogice a rovněž si zapamatovat základní andragogické pojmy a rozumět (tj. definovat a na základě příkladů vysvětlit) jim. Správně vysvětlí druhy vzdělávání dospělých (školní, zájmové, občanské, profesní vzdělávání dospělých) a roli lektora (či jiného vzdělavatele v něm - v tomto směru studenti budou schopni nejen rozumět postupu práce vzdělavatele dospělých v oblasti metod a forem výuky, ale také budou schopni diskutovat, interpretovat vhodné chování vzdělavatele s různými skupinami dospělých a umět použít metody a formy v praxi s vybranou skupinou dospělých, což bude natrénováno s tutorem na tutoriálu a společně analyzováno). Zároveň studenti určí možnosti současného pojetí distanční formy vzdělávání dospělých. Také budou schopni vlastní formou vyjádřit základní pojmy v personalistice a na případových studích během tutoriálů analyzují problémy personálních ředitelů (v oblasti přijímacích pohovorů a také problémů se zaměstanci) a na základě této analýzy vytvoří a zároveň si obhájí vlastní postup v takové situaci. Během studia tohoto předmětu rovněž porozumí zájmovému vzdělávání a jeho roli v životě dospělého a také definují vzdělávání seniorů. Zároveň budou schopni pochopit vliv masmédií na vzdělávání a výchovu dospělých a definovat pojmy jako např. mediální gramotnost, budou schopni posoudit působení ze strany médií na dospělou populaci.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
- Aktivní účast na seminářích (studentovi se tolerují pouze dvě absence, do nich se však započítávají také návštěvy u lékaře, či nemoc. V případě, že student bude na seminářích chybět více než dvakrát, musí si předmět zapsat znovu, neboť nebude připuštěn k testu), - příprava na seminář (v případě, že bude zadána četba, student si ji připraví a je schopen o ní na seminářích diskutovat. Pokud student nebude v hodinách aktivní, nenachystá si zadané úkoly, nemůže být připuštěn ke kolokviu). - alespoň 70% úspěšnost na testu.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Kapitoly z andragogiky 1.. Olomouc.
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Kapitoly z andragogiky 2.. Olomouc.
-
Beneš, M. (2008). Andragogika. Praha: Grada Publishing.
-
Bočková, V., Petřková, A., Komenda, S., & Jochmann, V. (1995). Aktuální problémy výchovy a vzdělávání dospělých. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
-
BOČKOVÁ, V. (2002). Vzdělávání - průvodní jev života. . Olomouc.
-
PALÁN, Z. (2003). Základy andragogiky. Praha.
|