Předmět: Volnočasové aktivity a jejich řízení

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Volnočasové aktivity a jejich řízení
Kód předmětu KKV/VAJR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1. Vybrané právní předpisy ve volném čase. 2. Školský zákon. 3. Zákon o pedagogických pracovnících. 4. Vyháška o zájmovém vzdělávání. 5. Instituce pracující s dětmi a mládeží ve volném čase. 6. Pracovní kompetence při práci s kolektivy ve volném čase - plánování, organizování, vedení kolektivů a kontrola.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět studentům nabízí seznámení s legislativou pro oblast řízení volnočasových aktivit dětí a mládeže. Pozornost bude věnována také školským zařízením pro zájmové vzdělávání a řízení těchto institucí. Dalším okruhem je problematika plánování, organizování a vedení kolektivů při realizaci jednotlivých volnočasových aktivit. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Na základě studia tohoto předmětu by studující měli porozumět právním předpisům v oblasti volného času a školských zařízení pro zájmové vzdělávání a pochopit specifika jednotlivých typů institucí pracujících s dětmi a mládeží ve volném čase. Dále by studující měli umět aplikovat principy pracovních kompetencí při práci s dětmi a mládeží ve volném čase ve svém současném nebo budoucím pracovním životě. V oblasti tvorby školních vzdělávacích programů pro zájmové vzdělávání je cílem tvořivé využití poznatků. Úroveň vědomostí a dovedností bude zjišťována v úkolech a u zkoušky.
Předpoklady
nespecifikováno
KKV/PVČ a zároveň KKV/OD

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

V seminářích studující předkládají a realizují činnosti, které rozvíjejí kolektiv. Předmět je zakončen zápočtem (uděluje se za splněnou s. práci, účast na seminářích a aktivitu) a úspěšné složení zkoušky. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/zkratka fakulty).
Doporučená literatura
  • Vyhláška MŠMT ČR č. 279/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 109/2011 Sb..
  • Vyhláška MŠMT ČR č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání.
  • Zákon č. 472/2011 Sb, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů..
  • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
  • Zákon 198/2012 Sb., kterým se mění zákon 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých předpisů ve znění zákona 159/2010 Sb..
  • Bedrnová, E., Nový, I. (2004). Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press.
  • BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. (2001). Management.. Olomouc.
  • Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál.
  • HEŘMANOVÁ, J., MACEK, M. (2009). Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve škoských zařízeních pro zájmové vzdělávání.. 2. vyd. Praha : MŠMT, NIDM.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr