Vyučující
|
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavními tématy jsou: 1. Metody činnosti sociální pedagogiky. 2. Prevence - základní terminologie, typologie prevence,cílové skupiny preventivních programů. Zásady efektivní primární prevence. - 3. Prevence - Minimální školní preventivní program - jeho charakteristika, příprava, evaluace. 4. Výchova v multikulturní společnosti jako aktuální téma. 5. Situace národnostních menšin v České republice a jejich sociální vyloučení. 6. Migrace a (i)migranti v České republice. 7. Migrace a (i)migranti v České republice - Uprchlíci a azylanti na území České republiky. 8. Multikulturní výchova.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Na základě tohoto předmětu by si studující měli zapamatovat druhy metod sociálně výchovných činností, pochopit je a umět je vhodně dle daného prostředí použít. Dále studenti porozumí preventivní funkci v sociální pedagogice, neboť definují, správně vysvětlí druhy prevence a budou schopni dle analýzy prostředí aplikovat druhy prevence pro děti a mládež do praxe a vytvořit pro tyto skupiny vhodné preventivní aktivity (včetně Minimálního preventivního programu), výběr těchto aktivit a didaktické zpracování budou umět zdůvodnit. Na základě prostudování tématu týkajícího se výchovy v multikulturní společnosti budou studující schopni zapamatovat si (definovat) základní pojmy multikulturní výchovy a rozumět jim. Dále budou schopni porozumět situaci migrantů a příslušníků menšin u nás a ve světě a tvořivě s těmito informacemi pracovat k podpoře interkulturního vzdělávání (výchovy) děti a mládeže ve své praxi. Na základě filmů a autentických článků budou umět zhodnotit životní situaci příslušníků jiného etnika, náboženství apod., posoudit svoje pocity, vztah k tomuto problému a tvořivě s tím pracovat při další práci sociálního pedagoga. Úroveň vědomostí a dovedností bude zjišťována v úkolech a u zkoušky, student jich nabyde po prostudování předložených studijních textů, po prostudování doporučené literatury a po aktivitách v hodinách. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Po absolvování tohoto předmětu budou studující znát a umět vhodně používat různé druhy metod sociálně výchovných činností. Dále studenti porozumí preventivní funkci v sociální pedagogice, neboť definují, správně vysvětlí druhy prevence a budou schopni dle analýzy prostředí aplikovat druhy prevence pro děti a mládež do praxe a vytvořit pro tyto skupiny vhodné preventivní aktivity (včetně Minimálního preventivního programu), výběr těchto aktivit a didaktické zpracování budou umět zdůvodnit. Na základě prostudování tématu týkajícího se výchovy v multikulturní společnosti budou studující schopni definovat základní pojmy multikulturní výchovy a rozumět jim. Dále budou schopni porozumět situaci migrantů a příslušníků menšin u nás a ve světě a tvořivě s těmito informacemi pracovat k podpoře interkulturního vzdělávání (výchovy) děti a mládeže ve své praxi. Na základě filmů a autentických článků budou umět zhodnotit životní situaci příslušníků jiného etnika, náboženství apod., posoudit svoje pocity, vztah k tomuto problému a tvořivě s tím pracovat při další práci sociálního pedagoga.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu Sociální pedagogika I.
KKV/SOP1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Didaktický test
- Aktivní účast na seminářích (studentovi se tolerují pouze dvě absence, do nich se však započítávají také návštěvy u lékaře, či nemoc. V případě, že student bude na seminářích chybět více než dvakrát, musí si předmět zapsat znovu, neboť nebude připuštěn k zápočtu). - student se pravidelně připravuje na semináře tak, že čte zadanou četbu, zadaný text má na semináři vždy u sebe, aby do něj mohl popř. nahlédnout. Pokud není připraven může být ze semináře cvičícím vyloučen(seznam četby bude zadán na první hodině semináře), pokud bude student dvakrát vyloučen z tohoto důvodu ze semináře, nebude připuštěn k zápočtu,studenti jsou také povinni nachystat si prezentaci výše uvedené četby. V případě neodprezentování dané četby nebude student připuštěn k zápočtu. - alespoň 70% úspěšnost na zápočtovém testu a úspěšné složení ústní části zkoušky (pohovor na dané téma, témata budou zadána na první hodině semináře), ke zkoušce nelze přistoupit, pokud student nemá splněny všechny povinnosti k udělení zápočtu.
|
Doporučená literatura
|
-
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. (2001). Prostředí, člověk, výchova. Brno.
-
KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha.
-
Navrátil, P. Romové v české společnosti. Praha: Portál, 2003..
-
NEŠPOR, K. a kol. (1995). Prevence problémů působených návykovými látkami na školách.. Praha : BESIP.
-
Nešpor, K., Csémy, L. (1996). Léčba a prevence závislostí. Praha: Psychiatrické centrum.
-
PELIKÁN, J. (2002). Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha.
-
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. 2. vyd. Praha: Portál, 2008..
|