Předmět: Pedagogika volného času

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Pedagogika volného času
Kód předmětu KKV/PVČ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Trochtová Ludmila Siarda, PhDr. Ing.
  • Smahel Rudolf, doc. Dr. Th.D.
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Volný čas v životě člověka. 2. Základní pojmy pedagogiky volného času. 3. Historický vývoj výchovy ve voném čase. 4. Pedagog ve volném čase. 5. Výchovné a vzdělávací činnosti ve výchově mimo vyučování a ve volném čase.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět Pedagogika volného času se bude zabývat základními termíny disciplíny, historickým vývojem, současnou situací v naší pedagogická realitě. Zdůrazní se význam osoby vychovatele a organizátora volnočasových aktivit. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Na základě studia tohoto předmětu studující umí vymezit základní termíny disciplíny, umí hodnotit historický vývoj v oblasti volného času a tvořivě se zamýšlejí nad rolemi pedagoga volného času v závislosti na jednotlivých typech institucí. Dále chápou specifika jednotlivých typů výchovných a vzdělávacích činností ve volném čase. Úroveň vědomostí a dovedností bude zjišťována v úkolech a u zkoušky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Studující vypracovávají seminární práce, které pak prezentují v seminářích. V seminárních pracích představují vybrané volnočasové zařízení. Předmět je zakončen zápočtem (uděluje se za splněnou s. práci, účast na seminářéch a aktivitu) a zkouškou. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/zkratka fakulty).
Doporučená literatura
  • Bedrnová, E., & Nový, I. (2007). Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press.
  • Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál.
  • HÁJEK B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. (2003). Pedagogika volného času. Praha : UK.
  • Knotová, D. (2011). Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido.
  • Kratochvílová, E. (2004). Pedagogika voľného času: výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickéj teórii a v praxi. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
  • PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B. aj. (2002). Pedagogika volného času. 3. akt. vyd.. Praha : Portál.
  • Průcha, J., Janík, T., & Rabušicová, M. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr