Vyučující
|
-
Trochtová Ludmila Siarda, PhDr. Ing.
-
Smahel Rudolf, doc. Dr. Th.D.
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Volný čas v životě člověka. 2. Základní pojmy pedagogiky volného času. 3. Historický vývoj výchovy ve voném čase. 4. Pedagog ve volném čase. 5. Výchovné a vzdělávací činnosti ve výchově mimo vyučování a ve volném čase.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět Pedagogika volného času se bude zabývat základními termíny disciplíny, historickým vývojem, současnou situací v naší pedagogická realitě. Zdůrazní se význam osoby vychovatele a organizátora volnočasových aktivit. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Na základě studia tohoto předmětu studující umí vymezit základní termíny disciplíny, umí hodnotit historický vývoj v oblasti volného času a tvořivě se zamýšlejí nad rolemi pedagoga volného času v závislosti na jednotlivých typech institucí. Dále chápou specifika jednotlivých typů výchovných a vzdělávacích činností ve volném čase. Úroveň vědomostí a dovedností bude zjišťována v úkolech a u zkoušky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Studující vypracovávají seminární práce, které pak prezentují v seminářích. V seminárních pracích představují vybrané volnočasové zařízení. Předmět je zakončen zápočtem (uděluje se za splněnou s. práci, účast na seminářéch a aktivitu) a zkouškou. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/zkratka fakulty).
|
Doporučená literatura
|
-
Bedrnová, E., & Nový, I. (2007). Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press.
-
Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál.
-
HÁJEK B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. (2003). Pedagogika volného času. Praha : UK.
-
Knotová, D. (2011). Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido.
-
Kratochvílová, E. (2004). Pedagogika voľného času: výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickéj teórii a v praxi. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
-
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B. aj. (2002). Pedagogika volného času. 3. akt. vyd.. Praha : Portál.
-
Průcha, J., Janík, T., & Rabušicová, M. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
|