| Název předmětu | Teorie výchovy |
|---|---|
| Kód předmětu | KKV/PPTEV |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 4 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Předmět teorie výchovy usiluje o vytvoření syntetického pohledu na klasické pedagogické teorie (Komenský, Herbart, Dewey atd.), a nastiňuje možnosti uchopení výchovy v současné společnosti. Témata: Teorie výchovy od antiky k renesanci (stručný přehled) Židovsko-křesťanský koncept výchovy Výchova v díle J. A. Komenského J. J. Rousseau a počátky pedaogického pesimismu Novověké a osvícenské teorie J. F. Herbart a počátky systematické pedagogiky Pedagogický pragmatismus, kolektivní výchova Pojetí výchovy v kontextu vývoje myšlení v 1. polovině 20. století Obrat k postmodernismu a změny v chápání výchovy ve 2. pol. 20. stol. Soudobé výchovné teorie Teoretické otázky výchovy v 21. století
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Kurz poskytuje přehled o obsahu pedagogické disciplíny Teorie výchovy. Seznamuje s teoretickými přístupy k výchově a vzdělávání v průběhu dějin a v části věnované soudobým výchovným teoriím seznamuje se základními trendy v koncepcích výchovy v současnosti. Cílem kurzu je vytvoření syntetického pohledu na klasické i soudobé pedagogické teorie a nastínění možností teoretického uchopení výchovy v dnešní společnosti.
Studenti porozumí základním teoretickým a filosofickým přístupům k výchově a budou schopni posoudit jejich dopad při jejich praktické aplikaci. |
| Předpoklady |
|
Studium předmětu nevyžaduje specifické předpoklady.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Didaktický test, Seminární práce
K úspěšnému absolvování předmětu je vyžadováno osvojení si základního přehledu a orientace ve výchovných teoriích a jejich důsledcích pro praxi. Formulace vlastních názorů a pohledů na dílčí teorie ve spojitosti s jejich reálným uplatněním. Obsah kurzu je tvořen přednáškami i samostudiem. Studující mají povinnost aktivně se zúčastnit seminářů (absence ze závažných důvodů bude řádně omluvena, max. neúčast je 2 semináře) a plnit úkoly, které budou v semináři předloženy. Studující přečtou díla z vybrané výchovné koncepce. Splnění kurzu je ověřeno ústní zkouškou, která se skládá z reflexe vlastní četby (30% výsledné známky) a z prokázání znalosti vybraného okruhu Seznam témat ke zkoušce je totožný s tématy přednášek uvedenými v systému Moodle. Pro studující s individuálním plánem: - platí výše uvedené + písemné plnění úkolů v systému Moodle jako náhrada za případnou neúčast na seminářích. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |