Vyučující
|
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V současné době je stále více kladen důraz na podporu pedagogických pracovníků. Podporou pedagogických pracovníků se pak rozumí především prevence syndromu vyhoření, syndromu pomocníka, zneužívání moci, ale také podpora při práci s jedinci z různých sociálních skupin. V souvislosti s touto podporou jsou uváděny tři základní metody: supervize, koučink a mentoring.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
- vymezení rizikových faktorů pedagogické profese, - vymezení jednotlivých potřeb podpory pedagogického pracovníka: podpora při práci s klienty, podpora pracovního týmu podpora vedoucích pracovníků, podpora v profesním růstu, podpora v mimopracovním životě, - vymezení jednotlivých forem podpory jejích znaků a principů
- znalosti forem podpory, - dovednost vyhodnotit potřebnost podpory a dovednost navrhnout adekvátní formu - schopnost formulovat zakázku pro podporu
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast v hodině, návrh aktivit v rámci pedagogické podpory, ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Psychická úskalí pomáhajících profesí..
-
Psychoterapy Supervision: Theory, Research, and Practice.
-
Supervize v pomáhajících profesích..
-
Kopřiva, K., & Šiklová, J. (2013). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
-
Potměšilová, P. (2014). Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Whitmore, J., & Lisa, A. (2014). Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti : metoda transpersonálního koučování. Praha: Management Press.
|