|
Vyučující
|
-
Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
Probíraná témata: Etika jako filozofická disciplína. Přehled etických teorií. Základní etické kategorie. Systemizace etiky jako praktické filozofie. Místo profesní etiky v systému mezilidských vztahů. Etické kodexy jako regulátory chování profesních skupin. Analýza etických kodexů vybraných profesí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 11 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem etika, - objasnit základní etické kategorie a principy, - vysvětlit význam etiky v sociálních interakcích, - aplikovat zásady obecné etiky do oblasti profesních etik, - odlišit morální pravidla od konvencí a pravidel týkajících se personální domény - posuzovat význam etických profesních kodexů pro příslušníky těchto profesí, - analyzovat, hodnotit a vytvářet návrhy etických profesních kodexů. - organizovat výchovu tak, aby rozvíjela hodnoty žáka, - porozumět významu vlastní hodnoty v životě člověka, - zvnitřnit význam hodnoty lidské komunikace v mravním rozhodování.
Porozumí klíčovým etickým pojmům a teoriím - bude schopen definovat etiku, charakterizovat základní morální principy a směry. Aplikuje etické principy v profesních situacích - zvládne analyzovat konkrétní případy a rozhodovat se v souladu s profesní etikou. Rozlišuje mezi morálkou, etikou a společenskými konvencemi - chápe rozdíl mezi pravidly osobní a profesní domény. Kriticky zhodnotí etické kodexy - rozumí jejich struktuře, významu a umí navrhnout vlastní etické zásady. Reflektuje vlastní hodnoty a postoje - rozvíjí schopnost sebereflexe a chápe význam osobních hodnot ve výchově. Zvládá etickou komunikaci - chápe význam a dopad lidské komunikace v mravním rozhodování.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Seminární práce
Přednášky i semináře jsou povinné, tolerovaná absence je 2hod. V případě vyšší absence se studující domluví na podmínkách náhrady s vyučující. V případě vysoké absence je nutné předmět opakovat. Studující je povinnen plnit zadané úkoly a zjišťovat si přednášená témata a práci v seminářích. Nesplnění zadaných úkolů a vysoká absence mohou být důvodem pro nepřipuštění ke kolokviu a nesplnění předmětu. Studující může v případě nejasností na přednáškách nebo v seminářích požádat vyučující o konzultaci. Studenti s individuálním plánem: Platí výše uvedené požadavky. + zúčastnit se minimálně jednou výuky a splnit úkol na kterém se s vyučující domluví na začátku semestru.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Anzenbacher, Arno. (2015). Křesťanská sociální etika : úvod a principy. Brno: CDK.
-
Jankovský, Jiří. (2003). Etika pro pomáhající profese. Triton.
-
Pelcová, Naděžda. (2014). Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Univerzita Karlova v Praze.
-
Thompson, Mel. (2024). Přehled etiky. Praha: Portál.
|