Předmět: Kvalitativní metodologie se zaměřením a volný čas

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Kvalitativní metodologie se zaměřením a volný čas
Kód předmětu KKV/PPKMV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Specifika formulace výzkumného problému, cílů a výzkumné otázky v kvalitativním výzkumu v pedagogických otázkách. Specifika výběru výzkumného souboru. Různé druhy designů - případová studie, biografický design, etnografická studie, narativní analýzy, zakotvená teorie, interpretativní fenomenologická analýza atd. Metody sběru dat a jejich zpracování v kvalitativním výzkumu v pedagogických otázkách. Vybrané designy ve výzkumu. Práce s vybraným softwarem: Atlas.ti, TRANSANA, NVivo, Dedoose, MAXQDA, Qiqqa atd.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Studenti poznají problematiku kvalitativního výzkumu aplikovaného do pedagogických otázek a vybrané problémy zvládnou v praktické části.
Studenti zvládnou formulaci výzkumného problému, výzkumných cílů a otázek z hlediska kvalitativního výzkumu v pedagogických otázkach. Studenti budou schopni pracovat se získanými dáty - transkripty: dokážou kódovat a kategorizovat transkripty a náledně je tématicky analyzovat. Studenti zvládnou výběr správného designu pro pedagogické otázky a poznají adekvátní zpôsob jeho zpracování pomocí softvéru.
Předpoklady
Úvod do studia sociální pedagogiky

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní a 100 % účast na seminářích, případná absence doložena adekvátním potvrzením. Studenti s individuálním studijním plánem jsou povinni účastnit se prvního semináře, kde jim následně budou sděleny požadavky pro úspěšné ukončení předmětu. Studenti prezentují formulaci výzkumných otázek, problémů a cílů z pedagogického zkoumání. Tuto problematiku zpracují studenti s využitím metod kooperativního a kolaborativního učení na seminářích a přednáškách. Následně zpracují a interpretují výsledky výzkumů podle různých designů. Na kolokviu prezentují parciální část svého realizovaného výzkumu. Data získají metodou interview, následně udělají transkript a hledají odpovědi na výzkumné otázky. Úkol zpracují písemně a práci odevzdají do moodlu podle zadání. 5. Kolokvia se účastní jen studenti, kteří splní všechny požadavky během semestru (včetne bezchybně zpracované seminární práce a její prezentace). 6. Ukončení předmětu bude zapsáno pouze studentům, kteří splní všechny požadavky během semestru, na kolokviu a po kolokviu (včetne bezchybně zpracovaných písemných prací)..
Doporučená literatura
  • ČÁBALOVÁ, Dagmar. (2011). Pedagogika. Praha.
  • GAVORA, Peter. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava.
  • GULOVÁ, Lenka a ŠÍP, Radim, eds. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha.
  • HENDL, Jan a REMR, Jiří. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha.
  • HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha.
  • MORGAN, David L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice.
  • PELIKÁN, Jiří. (2004). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha.
  • PIETKIEWICZ, Igor a SMITH, Johathan Alan. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościovych v psychologii. , Czasopismo Psychologiczne. 18(2), 361-369.
  • SMITH, Jonathan Alan, FLOWERS, Paul and LARKIN, Michael. (2013). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research. London.
  • ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.
  • ŠVEC, Štefan a kol. (1998). Metodológia vied o výchove. Bratislava.
  • WYSE, Dominic et al., eds. (2017). The BERA/SAGE Handbook of Educational Research. Vol. 1., 2. London.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní