|
Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní pojmy výzkumu. Společné a rozdílné znaky kvantitativního a kvalitativního zkoumání. Formulace témat, cílů, problému a otázek v kvalitativním výzkumu. Volba výzkumného souboru. Základní metody kvalitativního výzkumu. Proces sběru a zpracování dat. Vyhodnocení výsledků výzkumu a následná diskuse. Možnosti využití designů (např. případová studie, etnografická studie, biografická studie, narativní analýzy, interpretativní fenomenologická analýza, diskursivní analýzy, obsahové a tematické analýzy, zakotvená teorie, kvalitativní komparativní analýza) a jejich aplikace do procesu plánování, řízení, tvorby projektů a jejich realizaci. Využití vědeckých zdrojů (kvalitativního výzkumu) pro vlastní výzkum.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Studenti dokážou diskutovat o možnostech vědeckého zkoumání problematiky zejména v oblasti pedagogiky. Studenti zvládnou argumentaci v prospěch využití kvalitativního přístupu v oblasti pedagogiky. Studenti mají dostatečné vědomosti a dovednosti k realizaci kvalitativního výzkumu, zvládnou formulaci výzkumných cílů, problémů a otázek. Dokážou zvolit adekvátní design, výzkumný soubor a postup zpracování a vyhodnocení dat. Studenti zvládnou pracovat se zdroji využívajících kvalitativní výzkum.
Studenti získají dovednosti a nástroje pro kvalitativní šetření v oblasti pedagogiky.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta
Aktivní a 100 % účast na seminářích (případná absence doložena adekvátním dokladem), vypracování zadaných úkolů. Studenti s individuálním studijním plánem jsou povinni účastnit se prvního semináře, kde jim následně budou sděleny požadavky pro úspěšné ukončení předmětu. Studenti prezentují nastudované vědomosti a dovednosti o kvalitativním výzkumu na ústní zkoušce. Studenti nastudují publikované články popisující realizaci kvalitativního šetření a na zkoušce navíc popíšou dvě publikované studie s použitím odlišných metod sběru dat. Jeden zdroj bude český nebo slovenský a druhý zdroj bude o výzkumu realizovaném v zahraničí mimo Slovenska. Studenti prezentují postup realizace uvedených výzkumů a závěry výzkumů. Úkol prezentují ústně jako druhou část ústní zkoušky a jeho písemné zpracování vloží do moodlu. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je zvládnutí všech požadavků na seminářích. Podmínkou ukončení předmetu je úspešné absolvování obou částí zkoušky.
|
|
Doporučená literatura
|
-
BELL, Judith and WATERS, Stephen. (2018). Doing Your Research Project. A Guide for First-time Researchers.
-
BRAUN, Virginia and CLARKE, Victoria. (2021). Thematic Analysis: A Practical Quide.
-
CRESWELL, John W. a POTH, Cheryl H. (2017). Qualitative Inquiry & Research Design.
-
CRESWELL, John W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design.
-
DENZIN, Norman K. et al. (2023). The Sage Handbook of Qualitative Research.
-
GAVORA, Peter. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu.
-
GULOVÁ, Lenka a ŠÍP, Radim. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi.
-
HENDL, Jan a REMR, Jiří. Metody výzkumu a evaluace. 2017.
-
HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace.
-
KOCVRLICHOVÁ, Marta. Vina. 2006.
-
KOMÁRIK, Emil. Metódy vedeckého poznávania človeka. 2002.
-
LEAVY, Patricia. Method Meets Art. Handbook of Arts-Based Research. 2020.
-
LUNE, Howard and BERG, Bruce L. (2017). Qualitative Research Methods for the Social Science.
-
MORGAN, David L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu.
-
ŘIHÁČEK, Tomáš, ČERMÁK, Ivo, HYTYCH, Roman a kol. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy.
-
SILVERMAN, David. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum.
-
SMITH, Jonathan Alan, FLOWERS, Paul and LARKIN, Michael. (2012). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research.
-
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.
-
ŠVEC, Štefan. Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu.
-
URBAN, Marek. (2020). Kvalitatívny výskum vo svete umenia.
|