Předmět: Kvalitativní výzkum v sociální pedagogice

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Kvalitativní výzkum v sociální pedagogice
Kód předmětu KKV/PPKLV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Základní pojmy výzkumu. Společné a rozdílné znaky kvantitativního a kvalitativního zkoumání. Formulace témat, cílů, problému a otázek v kvalitativním výzkumu. Volba výzkumného souboru. Základní metody kvalitativního výzkumu. Proces sběru a zpracování dat. Vyhodnocení výsledků výzkumu a následná diskuse. Možnosti využití designů (např. případová studie, etnografická studie, biografická studie, narativní analýzy, interpretativní fenomenologická analýza, diskursivní analýzy, obsahové a tematické analýzy, zakotvená teorie, kvalitativní komparativní analýza) a jejich aplikace do procesu plánování, řízení, tvorby projektů a jejich realizaci. Využití vědeckých zdrojů (kvalitativního výzkumu) pro vlastní výzkum.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Studenti dokážou diskutovat o možnostech vědeckého zkoumání problematiky zejména v oblasti pedagogiky. Studenti zvládnou argumentaci v prospěch využití kvalitativního přístupu v oblasti pedagogiky. Studenti mají dostatečné vědomosti a dovednosti k realizaci kvalitativního výzkumu, zvládnou formulaci výzkumných cílů, problémů a otázek. Dokážou zvolit adekvátní design, výzkumný soubor a postup zpracování a vyhodnocení dat. Studenti zvládnou pracovat se zdroji využívajících kvalitativní výzkum.
Studenti získají dovednosti a nástroje pro kvalitativní šetření v oblasti pedagogiky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta

Aktivní a 100 % účast na seminářích (případná absence doložena adekvátním dokladem), vypracování zadaných úkolů. Studenti s individuálním studijním plánem jsou povinni účastnit se prvního semináře, kde jim následně budou sděleny požadavky pro úspěšné ukončení předmětu. Studenti prezentují nastudované vědomosti a dovednosti o kvalitativním výzkumu na ústní zkoušce. Studenti nastudují publikované články popisující realizaci kvalitativního šetření a na zkoušce navíc popíšou dvě publikované studie s použitím odlišných metod sběru dat. Jeden zdroj bude český nebo slovenský a druhý zdroj bude o výzkumu realizovaném v zahraničí mimo Slovenska. Studenti prezentují postup realizace uvedených výzkumů a závěry výzkumů. Úkol prezentují ústně jako druhou část ústní zkoušky a jeho písemné zpracování vloží do moodlu. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je zvládnutí všech požadavků na seminářích. Podmínkou ukončení předmetu je úspešné absolvování obou částí zkoušky.
Doporučená literatura
  • BELL, Judith and WATERS, Stephen. (2018). Doing Your Research Project. A Guide for First-time Researchers.
  • BRAUN, Virginia and CLARKE, Victoria. (2021). Thematic Analysis: A Practical Quide.
  • CRESWELL, John W. a POTH, Cheryl H. (2017). Qualitative Inquiry & Research Design.
  • CRESWELL, John W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design.
  • DENZIN, Norman K. et al. (2023). The Sage Handbook of Qualitative Research.
  • GAVORA, Peter. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu.
  • GULOVÁ, Lenka a ŠÍP, Radim. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi.
  • HENDL, Jan a REMR, Jiří. Metody výzkumu a evaluace. 2017.
  • HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace.
  • KOCVRLICHOVÁ, Marta. Vina. 2006.
  • KOMÁRIK, Emil. Metódy vedeckého poznávania človeka. 2002.
  • LEAVY, Patricia. Method Meets Art. Handbook of Arts-Based Research. 2020.
  • LUNE, Howard and BERG, Bruce L. (2017). Qualitative Research Methods for the Social Science.
  • MORGAN, David L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu.
  • ŘIHÁČEK, Tomáš, ČERMÁK, Ivo, HYTYCH, Roman a kol. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy.
  • SILVERMAN, David. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum.
  • SMITH, Jonathan Alan, FLOWERS, Paul and LARKIN, Michael. (2012). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research.
  • ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.
  • ŠVEC, Štefan. Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu.
  • URBAN, Marek. (2020). Kvalitatívny výskum vo svete umenia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní