Předmět: Pedagogická diagnostika

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Pedagogická diagnostika
Kód předmětu KKV/PD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Sobková Petra, Mgr.
  • Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Pedagogická diagnostika - historie, paradigmata, pedagogická diagnóza, předmět pedagogické diagnostiky, proces pedagogické diagnostiky - Strategie v pedagogické diagnostice - Metody v pedagogické diagnostice - Diagnostika jednotlivých oblastí (školní zralost, učitel a žák, autodiagnostika učitele, specifické poruchy chování, specifické poruchy učení, rodinné prostředí, sociální klima školní třídy, projektivní metody)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu pedagogická diagnostika je : - seznámit studenty s historickými základy pedagogické diagnostiky - zprostředkovat studentům teoretické základy pedagogické diagnostiky - určit základní diagnostické situace v pedagogickém procesu - seznámit studenty se základními diagnostickými metodami a jejich praktickým využitím. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti získají základní znalosti a dovednosti využitelné v pedagogicko-diagnostickém procesu. Studenti budou znát základní strategie a metody v pedagogické diagnostice. Orientují se v diagnostice vybraných oblastí.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce

- aktivní účast na výuce (3 možné absence - do nich se však započítávají také návštěvy u lékaře, či nemoc) - splnění zadaných úkolů v předem stanoveném datu DLOUHÝ ÚKOL - seminární práce vypracovaná na základě praktického užití vybrané diagnostické metody Seminární práci je nutno odevzdat nejpozději do 31.12.2014 TEST Z PŘEDMĚTU (pro získání zápočtu z předmětu) - k úspěšnému splnění je potřeba získat 70% z celkového počtu bodů KOLOKVIUM Ke kolokviu je nutno se řádně přihlásit přes Univerzitní portál UP. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf)
Doporučená literatura
  • Dittrich, P. (1993). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H.
  • Hrabal, V., & Hrabal, V. (2002). Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum.
  • Chráska, M. (1999). Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido.
  • Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
  • Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
  • Spáčilová, H. (2009). Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
  • Train, A. (1997). Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha.
  • Zelinková, O. (2000). Poruchy učení. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr