Vyučující
|
-
Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Sobková Petra, Mgr.
-
Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Pedagogická diagnostika - historie, paradigmata, pedagogická diagnóza, předmět pedagogické diagnostiky, proces pedagogické diagnostiky - Strategie v pedagogické diagnostice - Metody v pedagogické diagnostice - Diagnostika jednotlivých oblastí (školní zralost, učitel a žák, autodiagnostika učitele, specifické poruchy chování, specifické poruchy učení, rodinné prostředí, sociální klima školní třídy, projektivní metody)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu pedagogická diagnostika je : - seznámit studenty s historickými základy pedagogické diagnostiky - zprostředkovat studentům teoretické základy pedagogické diagnostiky - určit základní diagnostické situace v pedagogickém procesu - seznámit studenty se základními diagnostickými metodami a jejich praktickým využitím. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti získají základní znalosti a dovednosti využitelné v pedagogicko-diagnostickém procesu. Studenti budou znát základní strategie a metody v pedagogické diagnostice. Orientují se v diagnostice vybraných oblastí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
- aktivní účast na výuce (3 možné absence - do nich se však započítávají také návštěvy u lékaře, či nemoc) - splnění zadaných úkolů v předem stanoveném datu DLOUHÝ ÚKOL - seminární práce vypracovaná na základě praktického užití vybrané diagnostické metody Seminární práci je nutno odevzdat nejpozději do 31.12.2014 TEST Z PŘEDMĚTU (pro získání zápočtu z předmětu) - k úspěšnému splnění je potřeba získat 70% z celkového počtu bodů KOLOKVIUM Ke kolokviu je nutno se řádně přihlásit přes Univerzitní portál UP. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf)
|
Doporučená literatura
|
-
Dittrich, P. (1993). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H.
-
Hrabal, V., & Hrabal, V. (2002). Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum.
-
Chráska, M. (1999). Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido.
-
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
-
Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
-
Spáčilová, H. (2009). Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
-
Train, A. (1997). Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha.
-
Zelinková, O. (2000). Poruchy učení. Praha: Portál.
|