Předmět: Mediální výchova

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Mediální výchova
Kód předmětu KKV/MV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V současné době hrají média v životě člověka důležitou socializační roli, která často zastíní působení rodiny a školy. Proto je důležité rozumět tomu, co je to mediální gramotnost a jak jí dosáhnout - především u různých cílových skupin sociální pedagogiky (tj. např. u dětí a mládeže, dospělých a také seniorů v rámci celoživotního vzdělávání). Student si v tomto předmětu prohloubí své znalosti, jež získal během bakalářského studia o působení klasických sdělovacích prostředků a internetu a jejich mediálních rizik. Na základě získaných znalostí a dovedností v rámci mediální gramotnosti bude schopen navrhnout příslušné aktivity vhodné k prevenci mediálních rizik u různých skupin sociální pedagogiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
- znalost specifik komunikace ve vztahu ke klasickým sdělovacím prostředkům a internetu a jejich působení na současnou společnost - znalosti a dovednosti v oblasti mediální gramotnosti - znalosti konceptů mediální výchovy a témat uvedené výchovy pro různé skupiny sociální pedagogiky - dovednosti pro tvorbu konkrétních aktivit a programů ke zvýšení mediální gramotnosti u různých skupin a k prevenci mediálních rizik
- rozšířená teoretická znalost prostředí, v němž působí masmédia, pro praxi v oblasti sociální pedagogiky - osobnostní rozvoj a kompetence v oblasti mediální gramotnosti - kompetence k tvorbě a plánování konkrétních aktivit a programů vedoucích ke zvýšení mediální gramotnosti u cílových skupin sociální pedagogiky a k prevenci mediálních rizik
Předpoklady
Nejsou stanoveny.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Student vytvoří soubor aktivit, jež povedou k prevenci určeného mediálního rizika u dané skupiny sociální pedagogiky (děti, mládež, specifické skupiny dospělých). Student si vybere konkrétní skupinu a zkusí navrhnout kurz Mediální výchovy pro tuto skupinu s určitými aktivitami, cíle daného kurzu s výběrem aktivit představí před ostatními a to 11. prosince 2018. Celý kurz zašle coby práci do Edisu a to do 2. února 2019. Od studenta se také očekává aktivní účast na seminářích a příprava na ně (tolerují se max. 2 absence).
Doporučená literatura
  • Bryant, J., Oliver, M. B. Media Effects: Advances in Theory and Research.
  • Buckingham, D. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture.
  • Ftorek, J. (2012). Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada.
  • Jirák, J., Köpplová, B. (2003). Média a společnost.. Praha: Portál.
  • Jirák, J. Média pod lupou.
  • Jirák, J., Wolák, R. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání.
  • Kozák, V. Marketingová komunikace.
  • Labischová, D. Didaktika mediální výchovy.
  • McQail, D. Úvod do terorie masové komunikace.
  • Mičienka, M. - Jirák, J. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
  • Musil, J. (2005). Úvod do sociální a masové komunikace. Praha.
  • Niklesová, E., Bína, D. Mediální gramotnost a mediální výchova.
  • Scheibe, C.L., Rogow, F. The Teacher´s Guide to Media Literacy.
  • Svoboda, V. (2009). Public relations moderně a účinně. Brno: Computer Press.
  • Vysekalová, J. (2012). Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr