Předmět: Metodologie pedagogiky I

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Metodologie pedagogiky I
Kód předmětu KKV/MP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Základní paradigmata pedagogického výzkumu (kvalitativní a kvantitativní výzkum, smíšené přístupy), klíčové pojmy výzkumu (teorie, výzkumná otázka, cíl, participant...), způsoby realizace výzkumných šetření, jednotlivé druhy výzkumních designů (případová studie, etnografická studie, biografický výzkum, narativní analýzy, komparativní analýza, interpretativní fenomenologická analýza (IPA), Q-metodologie, zakotvená teorie, diskursivní analýzy, evaluační výzkum).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
V rámci předmětu metodologie pedagogiky I si studenti osvojí problematiku výzkumu v pedagogice a stežejní pojmy a fáze pedagogického výzkumu (teorie, výzkumná otázky, výzkumné metódy atd.). Studenti budou schopni odlišit kvantitativní a kvalitativní výzkum a základní paradigmata. Studenti budou charakterizovat a odlišovat jednotlivé designy kvalitativního výzkumu.
Studenti budou schopni: - rozlišovat kvalitativní a kvantitativní výzkum, - charakterizovat základní pojmy a metody kvalitativního výzkumu, - odlíšit jednotlivé přístupy (designy) v kvalitativním výzkumu, - napsat seminární práci k dané problematice.
Předpoklady
nespecifikováno
KKV/IDT a zároveň KKV/PD

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Aktivní účast ve výuce, vypracování seminární práce s prokázanými vědomostmi a aplikaci konkrétního výzkumného přistupu.
Doporučená literatura
  • GAVORA, Peter. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava.
  • GULOVÁ, Lenka a ŠÍP, Radim, eds. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha.
  • HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha.
  • PIETKIEWICZ, Igor a SMITH, Johathan Alan. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościovych v psychologii. , Czasopismo Psychologiczne. 18(2), 361-369.
  • SMITH, Jonathan Alan, FLOWERS, Paul and LARKIN, Michael. (2013). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research. London.
  • ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr