Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Základní paradigmata pedagogického výzkumu (kvalitativní a kvantitativní výzkum, smíšené přístupy), klíčové pojmy výzkumu (teorie, výzkumná otázka, cíl, participant...), způsoby realizace výzkumných šetření, jednotlivé druhy výzkumních designů (případová studie, etnografická studie, biografický výzkum, narativní analýzy, komparativní analýza, interpretativní fenomenologická analýza (IPA), Q-metodologie, zakotvená teorie, diskursivní analýzy, evaluační výzkum).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu metodologie pedagogiky I si studenti osvojí problematiku výzkumu v pedagogice a stežejní pojmy a fáze pedagogického výzkumu (teorie, výzkumná otázky, výzkumné metódy atd.). Studenti budou schopni odlišit kvantitativní a kvalitativní výzkum a základní paradigmata. Studenti budou charakterizovat a odlišovat jednotlivé designy kvalitativního výzkumu.
Studenti budou schopni: - rozlišovat kvalitativní a kvantitativní výzkum, - charakterizovat základní pojmy a metody kvalitativního výzkumu, - odlíšit jednotlivé přístupy (designy) v kvalitativním výzkumu, - napsat seminární práci k dané problematice.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KKV/IDT a zároveň KKV/PD
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Aktivní účast ve výuce, vypracování seminární práce s prokázanými vědomostmi a aplikaci konkrétního výzkumného přistupu.
|
Doporučená literatura
|
-
GAVORA, Peter. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava.
-
GULOVÁ, Lenka a ŠÍP, Radim, eds. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha.
-
HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha.
-
PIETKIEWICZ, Igor a SMITH, Johathan Alan. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościovych v psychologii. , Czasopismo Psychologiczne. 18(2), 361-369.
-
SMITH, Jonathan Alan, FLOWERS, Paul and LARKIN, Michael. (2013). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research. London.
-
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.
|