Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět Mimoškolní didaktika je věnován pedagogické práci s didaktickými kategoriemi a staví na základech předmětu Obecná didaktika a výběrových metodikách zájmových činností (hudební výchova, výtvarná výchova, dramatická výchova, humanitní oblast, přírodovědná oblast, tělesná výchova a pohybová rekreace, duchovní rozměr, výpočetní technika), které studenti absolvovali v bakalářském studiu. Sociální pedagog by měl být schopen nejen s didaktickými kategoriemi sám pracovat, ale také je diagnostikovat v praxi a navrhovat odpovídající výchovně vzdělávací cesty preventivní i intervenční. Tematicky proto bude předmět zaměřen na vymezení výchovy, vzdělání, vzdělávání a učení v okruhu sociálně pedagogických činností ve volném čase, charakteristiku a diagnostiku pedagogické práce ve volném čase s jednotlivými skupinami účastníků (děti, mládež, dospělí), využití didaktických kategorií (cíle, metody, materiální didaktické prostředky, organizační formy) ve výchovně vzdělávacím procesu, obsah a realizaci celého výchovně vzdělávacího procesu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
- získání vědomostí a dovedností nezbytných při využití a tvorbě jednotlivých didaktických kategorií (obsah, cíle, metody, organizační formy i materiální didaktické prostředky) - získání vědomostí a dovedností nezbytných pro diagnostiku a porozumění vzdělávacím potřebám jednotlivých cílových skupin a preventivním a intervenčním opatřením v rámci výchovně vzdělávacích činností ve volném čase
- studenti získají vědomosti a dovednosti jak využít ve volném čase jednotlivých didaktických kategorií a budou je umět tvořivě používat v praxi - studenti budou umět diagnostikovat výchovně vzdělávací potřeby skupin i jednotlivců a porozumí podstatě preventivních a intervenčních opatření v rámci výchovně vzdělávacích činností ve volném čase - studenti na základě diagnostiky navrhují pro různé cílové skupiny obsah, cíle, metody, organizační formy i materiální didaktické prostředky
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zápočet: Studenti na základě náslechů na praxi prezentují využití didaktických kategorií (cíle, metody, materiální didaktické prostředky, organizační formy) v daném zařízení. Kolokvium: Ke kolokviálnímu rozhovoru studenti vytvoří výchovně vzdělávací plán pro konkrétní zařízení. V tomto plánu ke každému druhu aktivit rozpracují nejen obsah a jednotlivé didaktické kategorie, ale i prevenci i intervenci v rámci těchto aktivit. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/zkratka fakulty).
|
Doporučená literatura
|
-
Gonschorek, G., Schneider, S.. Einführung in die Schulpädagogik und die Unterrichtsplanung.
-
Kalhous, Z., Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha.
-
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003). Výukové metody.. Brno: Paido.
-
MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů.. Praha.
-
NĚMEC, J. a kol. (2002). Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času.. Brno: Paido.
-
NĚMEC, J. (2002). Od prožívání k požitkářství.. Brno.
-
Pospíšilová, H. Výukové cíle a metody v práci sociálního pedagoga.
-
Reece, I, Walker, S. Teaching, training and learning.
-
SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika.. Praha : Grada.
|