Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na praktickou aplikaci kvalitativní metodologie výzkumu v sociální pedagogice. V průběhu přednášek jsou přibližovány jednotlivé fáze realizace kvalitativního výzkumu a kvalitativní analýza dat. Zvláštní pozornost je věnována metodám získávání výzkumných dat a metodám kódování. Pozornost je věnována také smíšeným metodám a výzkumným plánům. V seminářích je značná pozornost věnována praktickým dovednostem při práci se získanými daty a zpracování výzkumné zprávy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
- získání vědomostí a dovedností k využití kvalitativní metodologie v sociálně pedagogickém výzkumu - prohloubení vědomostí o metodách získávání dat (zúčastněné otevřené a skryté pozorování, rozhovory individuální a skupinové, ohniskové skupiny apod.) a jejich zpracování (fixace dat, příprava pro analýzu, redukce textu, kódování, časové osy) a o jejich analýze (trsy, vzorce, kontrasty a srovnání, metafory, zakotvená teorie, narativní rekonstrukce)
- studenti získají vědomosti a dovednosti k využití kvalitativní metodologie v sociálně pedagogickém výzkumu - studenti si osvojí metody získávání dat, jejich zpracování a analýzu dat - studenti získají dovednosti prezentace výsledků výzkumu a jeho využití v praxi
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Studenti předkládají a prezentují výsledky výzkumu. Zkouška: Písemný test ověřující teoretické vědomosti studentů.
|
Doporučená literatura
|
-
Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford ; New York : Oxford University Press.
-
Cresswell, J. W. (2002). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA : Sage Publications.
-
Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (eds.). (2005). Handbook of Qualitative Research.. Thousand Oaks, CA: Sage.
-
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
-
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. A KOL. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007..
-
Tashakkori, A., Teddlie, Ch. Handbook of mixed methods in social and behavioral research.
|