Vyučující
|
-
Košárková Alice, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Aplikace základních didaktických kategorií, jako je kurikulum (až po didaktickou analýzu učiva), cíle, metody, formy, kompetence učitele a žáka (jak je vymezuje RVP), didaktické zásady a didaktické prostředky, evaluace, styly učení a vyučování, vyučovací strategie, kompetence, interakce mezi učitelem a žákem do vyučování. Tvorba plánů a příprav učitele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Analyzovat a v praxi využít základní didaktické kategorie, jako je kurikulum (až po didaktickou analýzu učiva), cíle, metody, formy, kompetence učitele a žáka (jak je vymezuje RVP), didaktické zásady a didaktické prostředky a evaluace.
Student dokáže zvolit správne vyučovací metody, formy a prostředky, formuluje didaktické cíle, analyzuje edukační realitu z didaktického hlediska.
|
Předpoklady
|
Základy didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na výuce a samostudium materiálů ve studijní opoře v Moodlu. Splnění úkolů zaměřených na dovednost aplikovat teoretické poznatky v praxi. Předložení návrhu konkrétní vyučovací jednotky, na jehož základě studující u závěrečného kolokvia prokáže znalost jednotlivých didaktických kategorií Pro studující s individuálním plánem: absolvování kolokvia + průběžné plnění písemné plnění úkolů uvedených ve studijní opoře.
|
Doporučená literatura
|
-
BELZ, Horst a SIEGRIST, Marco. (2015). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha.
-
ČAPEK, Robert. (2015). Moderní didaktika. Praha.
-
FENSTERMACHER, Gary D. a SOLTIS, Jonas F. (2008). Vyučovací styly učitelů. Praha.
-
GRECMANOVÁ, Helena a kol. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc.
-
JEŘÁBEK, Jaroslav a TUPÝ, Jan. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha.
-
KALHOUS, Zdeněk, OBST, Otto a kol. (2009). Školní didaktika. Praha.
-
KYRIACOU, Chris. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha.
-
MAŇÁK, Josef. (2003). Výukové metody. Brno.
-
PASCH, Marvin et al. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha.
-
PETTY, Geoffrey. (2013). Moderní vyučování. Praha.
-
SITNÁ, Dagmar. (2009). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách.. Praha.
-
TUREK, Ivan. (2014). Didaktika. Bratislava.
|