Předmět: Obecná didaktika

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KKV/KVOBD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Místo didaktiky v systému pedagogických věd. Vztah obecné didaktiky, psychodidaktiky, oborové didaktiky, školní didaktiky apod. Definice, vymezení předmětu zkoumání, obsah a proces vzdělávání. Současné chápání didaktiky. Vztah pedagoga a žáka, charakteristika cílů, metod, prostředků, organizačních forem vyučování. Hodnocení ve výuce - faktory ovlivňující hodnocení, druhy hodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Znát a prezentovat uplatňování cílů, metod, prostředků, organizačních forem a dalších faktorů vzdělávacího procesu. Porozumět problematice v interdisciplinárním kontextu.
Student se teoreticky i prakticky orientuje v didaktických otázkach.
Předpoklady
Základy didaktiky - samostatně nebo jako součást pedagogických předmětů

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Ústní a písemná prezentace faktorů výchovně-vzdělávacího procesu a jejich analýza. K zadanému tématu budou mít studenti za úkol formulovat cíle, vybrat vhodné metody realizace a způsob hodnocení. Problematiku studenti zpracují písemně a vloží do systému Moodle.
Doporučená literatura
  • ČAPEK, Robert. (2015). Moderní didaktika. Praha.
  • FLETCHER-WOOD, Harry. (2018). Responzivní výuka. Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi..
  • GRECMANOVÁ, Helena a kol. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc.
  • KOMENSKÝ, Jan Amos. (1958). Velká didaktika. Praha, PATOČKA, Jan. et al. (eds.) Vybrané spisy J. A. Komenského.
  • KUPISIEWICZ, Czesław. (2013). Dydaktyka ogólna. Podręcznik akademicki. Kraków.
  • PETLÁK, Erich. (2016). Všeobecná didaktika. Bratislava.
  • SKALKOVÁ, Jarmila. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha.
  • SLAVÍK, Jan. (1999). Hodnocení v současné škole.
  • STARÝ, Karel, LAUFKOVÁ, Veronika a kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce.
  • TUREK, Ivan. (2014). Didaktika. Bratislava.
  • ZORMANOVÁ, Lucie. (2014). Obecná didaktika. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr