Předmět: Obecná didaktika

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KKV/KVOBD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Místo didaktiky v systému pedagogických věd. Vztah obecné didaktiky, psychodidaktiky, oborové didaktiky, školní didaktiky apod. Definice, vymezení předmětu zkoumání, obsah a proces vzdělávání. Vztah pedagoga a žáka, charakteristika cílů, metod, prostředků, organizačních forem vyučování. Hodnocení ve výuce - faktory ovlivňující hodnocení, druhy hodnocení. Doporučená literatura BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5. BELZ, Horst. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. 3. vyd. Praha: Portál, 2015, 375 s. ISBN 978-80-262-0846-4. ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. 604 s. ISBN 978-80-247-3450-7. DANIELA, Linda. Didactics of Smart Pedagogy. Cham: Springer Nature Switzerland AG, 2018. 478 s. ISBN 978-30-300-1550-3. FENSTERMACHER, Gary D. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008, 124 s. ISBN 978-80-7367-471-7. KOMENSKÝ, Jan Amos. Veľká didaktika/Didactica magna. Bratislava: SPN, 1991. 272 s. ISBN 80-08-01022-3 KOMENSKÝ, Jan. Amos. Velká didaktika. In PATOČKA, Jan. et al. (eds.) Vybrané spisy J. A. Komenského. Sv. 1. Praha: SPN, 1958. KUPISIEWICZ, Czesław. Dydaktyka ogólna. Podręcznik akademicki. Kraków: Impuls, 2013. KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 4. vyd. Praha: Portál, 2012, 164 s. ISBN 978-80-262-0052-9. LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál. 208 s. ISBN 978-80-7367-784-8. PETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. Bratislava: IRIS, 2016. ISBN 978-80-8153-064-7. PETLÁK, Erich, VALÁBIK, Dušan a ZAJACOVÁ, Jana. Vyučovanie - mozog - žiak. Úvod do problematiky mozgovokompatibilného učenia. Bratislava: Iris, 2009. 96 s. ISBN 978-80-892-5643-3. SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. 336 s. ISBN 978-80-271-2254-7. SKALKOVÁ, Jaroslava. Obecná didaktika. 2 rozšíř. a akt. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7. TUREK, Ivan. Didaktika. 3. vyd. Bratislava: Wolters Kluver, 2014. ISBN 978-80-816-8004-5. ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Znát a prezentovat uplatňování cílů, metod, prostředků, organizačních forem a dalších faktorů vzdělávacího procesu. Porozumět problematice v interdisciplinárním kontextu.
Student se teoreticky i prakticky orientuje v didaktických otázkach.
Předpoklady
Základy didaktiky - samostatně nebo jako součást pedagogických předmětů

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Ústní a písemná prezentace faktorů výchovně-vzdělávacího procesu a jejich analýza. K zadanému tématu budou mít studenti za úkol formulovat cíle, vybrat vhodné metody realizace a způsob hodnocení. Problematiku studenti zpracují písemně a vloží do systému Moodle. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
Doporučená literatura
  • ČAPEK, Robert. (2015). Moderní didaktika. Praha.
  • FLETCHER-WOOD, Harry. (2018). Responzivní výuka. Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi..
  • GRECMANOVÁ, Helena a kol. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc.
  • KOMENSKÝ, Jan Amos. (1958). Velká didaktika. Praha, PATOČKA, Jan. et al. (eds.) Vybrané spisy J. A. Komenského.
  • KUPISIEWICZ, Czesław. (2013). Dydaktyka ogólna. Podręcznik akademicki. Kraków.
  • PETLÁK, Erich. (2016). Všeobecná didaktika. Bratislava.
  • SKALKOVÁ, Jarmila. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha.
  • SLAVÍK, Jan. (1999). Hodnocení v současné škole.
  • STARÝ, Karel, LAUFKOVÁ, Veronika a kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce.
  • TUREK, Ivan. (2014). Didaktika. Bratislava.
  • ZORMANOVÁ, Lucie. (2014). Obecná didaktika. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr