|
Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
Místo didaktiky v systému pedagogických věd. Vztah obecné didaktiky, psychodidaktiky, oborové didaktiky, školní didaktiky apod. Definice, vymezení předmětu zkoumání, obsah a proces vzdělávání. Současné chápání didaktiky. Vztah pedagoga a žáka, charakteristika cílů, metod, prostředků, organizačních forem vyučování. Hodnocení ve výuce - faktory ovlivňující hodnocení, druhy hodnocení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Znát a prezentovat uplatňování cílů, metod, prostředků, organizačních forem a dalších faktorů vzdělávacího procesu. Porozumět problematice v interdisciplinárním kontextu.
Student se teoreticky i prakticky orientuje v didaktických otázkach.
|
|
Předpoklady
|
Základy didaktiky - samostatně nebo jako součást pedagogických předmětů
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Ústní a písemná prezentace faktorů výchovně-vzdělávacího procesu a jejich analýza. K zadanému tématu budou mít studenti za úkol formulovat cíle, vybrat vhodné metody realizace a způsob hodnocení. Problematiku studenti zpracují písemně a vloží do systému Moodle.
|
|
Doporučená literatura
|
-
ČAPEK, Robert. (2015). Moderní didaktika. Praha.
-
FLETCHER-WOOD, Harry. (2018). Responzivní výuka. Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi..
-
GRECMANOVÁ, Helena a kol. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc.
-
KOMENSKÝ, Jan Amos. (1958). Velká didaktika. Praha, PATOČKA, Jan. et al. (eds.) Vybrané spisy J. A. Komenského.
-
KUPISIEWICZ, Czesław. (2013). Dydaktyka ogólna. Podręcznik akademicki. Kraków.
-
PETLÁK, Erich. (2016). Všeobecná didaktika. Bratislava.
-
SKALKOVÁ, Jarmila. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha.
-
SLAVÍK, Jan. (1999). Hodnocení v současné škole.
-
STARÝ, Karel, LAUFKOVÁ, Veronika a kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce.
-
TUREK, Ivan. (2014). Didaktika. Bratislava.
-
ZORMANOVÁ, Lucie. (2014). Obecná didaktika. Praha.
|