Předmět: Křesťanské kulturní dědictví

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Křesťanské kulturní dědictví
Kód předmětu KKV/KVKKD
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Hlavní témata: 1. Obsah a pojetí pojmů kultura a kulturní dědictví, jejich místo a smysl ve vzdělávání žáků různého věku (souvislost se spiritualitou) 2. Vztah mezi křesťanským kulturním dědictvím a potřebou slavit svátky 3. Kořeny a poselství křesťanských svátků - odvození hlavních myšlenek pro edukační programy, obsah a metody těchto programů, ukázky 4. Vztah mezi křesťanským kulturním dědictvím a konceptem výchovy uměním 5. Umělecká díla v křesťanském umění, výzdoba kostelů a veřejných míst křesťanskými symboly - využití v edukačních programech, jejich obsah a didaktické metody, ukázky 6. Bible a literární díla jí inspirovaná - příklady, klíčové myšlenky, obsah a metody programů založených na této souvislosti, ukázky 7. Společné dobro a hodnoty společné všem lidem, příklady osobností, řešení sociálních otázek, křesťanský odkaz pro kulturu každodenního života - obsahy a metody, ukázky programů 8. Metodika pro přípravu edukačního programu, praktické vyzkoušení

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty do konceptu výchovy uměním, která patří k pedagogickým nástrojům k rozvíjení spirituality žáků, a to na úrovni přirozené, náboženské a křesťanské spirituality. Studující je seznamován s obsahy a metodami výchovy uměním vzhledem ke křesťanskému kulturnímu dědictví.
Studující získá základní představu o obsahu křesťanského kulturního dědictví a o metodách, pomocí kterých lze toto dědictví poznávat, odhalovat smysl jednotlivých prvků, odkaz našich předků pro náš život a rozvíjet jednotlivé složky spirituality žáků. Studující bude schopen zvolit téma edukačního programu, sestavit jeho osnovu, zvolit vhodné metody a realizovat jej pro vybranou věkovou skupinu žáků mateřských, základních nebo středních škol a učilišť.
Předpoklady
Vstupní předpoklady nejsou stanoveny.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

Studium výukových textů a doporučené literatury, zpracování a ověření vypracovaného programu pro jednu vyučovací hodinu. Studenti s individuálním plánem: Platí výše uvedené požadavky. + najít realizovaný program, analyzovat jej a upravit pro aktuální skupinu, kde bude probíhat praxe; napsat recenzi na knihu (bude vždy nabídnuta aktuální literatura vyučujícím).
Doporučená literatura
  • Read, H. (1967). Výchova uměním.. Praha: Odeon.
  • Zimmermannová, M. (ed.). (2012). Využití křesťanského dědictví ve výuce (3 díly). Hradec Králové: Biskupství královéhradecké.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr