|
Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní charakteristiky pedagogického myšleni v době antiky. Středověké přístupy k vzdělávání a výchově. Novověk a pedagogické myšlení. Soudobé názory na edukaci. Hlavní představitelé pedagogického myšlení v jednotlivých obdobích.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Prokázání schopnosti samostatného studia a písemné interpretace zadaného tématu v souvislosti s pedagogickým myšlením během historie a realizací pedagogických systémů.
Student se dovede orientovat v pedagogických směrech a názorech, které sa etablovaly v průbehu dějin a dovede vyjádřit své postoje a názory a písemně jej zpracovat
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Podmínkou ukončení předmětu je aktivní a 100 % účast ve výuce. Studenti dokážou kriticky pracovat s texty z oblasti historie pedagogiky a hodnotit je. Písemně zpracují téma spojené s pedagogickým systémem vybraných představitelů křesťanské pedagogiky, resp. zakladatelů řeholních řádú a následně škol (např. Josef Kalasanský, Jan de la Salle, don Bosco, Angela Merici apod.). Studenti vloží své práce do systému Moodle v stanoveném termínu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
ARISTOTELES. (2009). Politika. Praha.
-
CIPRO, Miroslav. (2002). Galerie světových pedagogů I - III. Praha.
-
KOMENSKÝ, Jan Amos. (1991). Veľká didaktika/Didactica magna. Bratislava.
-
LIESSMANN, Konrad Paul. (2012). Teorie nevzdělanosti. Praha.
-
MASARYK, Tomáš Garrigue. (1990). O škole a vzdělání. Praha.
-
PLATÓN. (2017). Ústava. Praha.
-
RICHÉ, Pierre a VERGER, Jacques. (2011). Učitelé a žáci ve středověku. Praha.
-
ROUSSEAU, Jean-Jacques. (2002). Emil alebo O výchove. Bratislava.
-
ŠARNÍKOVÁ, Gabriela. (2022). Dějiny filozofie výchovy. Praha.
|