Předmět: Kvalitativní metodologie se zaměřením na volný čas

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Kvalitativní metodologie se zaměřením na volný čas
Kód předmětu KKV/KPKMV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Věda, vědecká teorie, vědecký výzkum. Kvalitativní a kvantitativní výzkum v pedagogických vědách. Fáze kvalitativního výzkumu. Specifika formulace výzkumného problému, cíle a výzkumné otázky v kvalitativním výzkumu v pedagogických otázkách. Specifika výběru výzkumného vzorku/souboru. Metody sběru dát a jejich zpracování v kvalitativním výzkumu. Vybrané designy ve výzkumu. Práce s vybraným softwarem: Atlas.ti, NVivo, MAXQD, TRANSANA, DEDOOSE, QIQQA atd.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Studenti poznají problematiku kvalitativního výzkumu aplikovaného do pedagogických otázek a vybrané problémy zvládnou v praktické části.
Studenti zvládnou formulaci výzkumného problému, výzkumných cílů a otázek z hlediska kvalitativního výzkumu v pedagogických otázkach. Studenti budou schopni pracovat se získanými dáty - transkripty: dokážou kódovat a kategorizovat transkripty a náledně je tématicky analyzovat. Studenti zvládnou výběr správného designu pro pedagogické otázky a poznají adekvátní zpôsob jeho zpracování pomocí softvéru.
Předpoklady
Základy kvalitativního výzkumu

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní účast na semináři Studenti prezentují formulaci výzkumných otázek, problému a cílů z hlediska volného času. Vypracují seminární práci podle pokynů: získají data pomocí metody interview zaměřeného na volný čas. Vytvoří transkripty a zrealizují kódování, kategorizaci a tematickou analýzu dat. Pokusí se odpovědět na výzkumnou otázku. Na kolokviu prezentují poznatky získané ze zpracovaní seminární práce. Seminární práci po kolokviu vloží do moodlu podle pokynu vyučující. Ukončení předmětu bude zapsáno pouze studentům, kteří splní všechny požadavky během semestru, na kolokviu a po kolokviu (všetně bezchybného písemného zpracování). Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
Doporučená literatura
  • GAVORA, Peter. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava.
  • GULOVÁ, Lenka a ŠÍP, Radim, eds. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha.
  • HENDL, Jan a REMR, Jiří. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha.
  • HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha.
  • MORGAN, David L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice.
  • PELIKÁN, Jiří. (2004). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha.
  • PIETKIEWICZ, Igor a SMITH, Johathan Alan. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościovych v psychologii. , Czasopismo Psychologiczne. 18(2), 361-369.
  • SMITH, Jonathan Alan, FLOWERS, Paul and LARKIN, Michael. (2013). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research. London.
  • ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.
  • ŠVEC, Štefan a kol. (1998). Metodológia vied o výchove. Bratislava.
  • WYSE, Dominic et al., eds. (2017). The BERA/SAGE Handbook of Educational Research. Vol. 1., 2. London.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní