Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Věda, vědecká teorie, vědecký výzkum. Kvalitativní a kvantitativní výzkum v pedagogických vědách. Fáze kvalitativního výzkumu. Specifika formulace výzkumného problému, cíle a výzkumné otázky v kvalitativním výzkumu v pedagogických otázkách. Specifika výběru výzkumného vzorku/souboru. Metody sběru dát a jejich zpracování v kvalitativním výzkumu. Vybrané designy ve výzkumu. Práce s vybraným softwarem: Atlas.ti, NVivo, MAXQD, TRANSANA, DEDOOSE, QIQQA atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Studenti poznají problematiku kvalitativního výzkumu aplikovaného do pedagogických otázek a vybrané problémy zvládnou v praktické části.
Studenti zvládnou formulaci výzkumného problému, výzkumných cílů a otázek z hlediska kvalitativního výzkumu v pedagogických otázkach. Studenti budou schopni pracovat se získanými dáty - transkripty: dokážou kódovat a kategorizovat transkripty a náledně je tématicky analyzovat. Studenti zvládnou výběr správného designu pro pedagogické otázky a poznají adekvátní zpôsob jeho zpracování pomocí softvéru.
|
Předpoklady
|
Základy kvalitativního výzkumu
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast na semináři Studenti prezentují formulaci výzkumných otázek, problému a cílů z hlediska volného času. Vypracují seminární práci podle pokynů: získají data pomocí metody interview zaměřeného na volný čas. Vytvoří transkripty a zrealizují kódování, kategorizaci a tematickou analýzu dat. Pokusí se odpovědět na výzkumnou otázku. Na kolokviu prezentují poznatky získané ze zpracovaní seminární práce. Seminární práci po kolokviu vloží do moodlu podle pokynu vyučující. Ukončení předmětu bude zapsáno pouze studentům, kteří splní všechny požadavky během semestru, na kolokviu a po kolokviu (všetně bezchybného písemného zpracování). Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
GAVORA, Peter. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava.
-
GULOVÁ, Lenka a ŠÍP, Radim, eds. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha.
-
HENDL, Jan a REMR, Jiří. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha.
-
HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha.
-
MORGAN, David L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice.
-
PELIKÁN, Jiří. (2004). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha.
-
PIETKIEWICZ, Igor a SMITH, Johathan Alan. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościovych v psychologii. , Czasopismo Psychologiczne. 18(2), 361-369.
-
SMITH, Jonathan Alan, FLOWERS, Paul and LARKIN, Michael. (2013). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research. London.
-
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.
-
ŠVEC, Štefan a kol. (1998). Metodológia vied o výchove. Bratislava.
-
WYSE, Dominic et al., eds. (2017). The BERA/SAGE Handbook of Educational Research. Vol. 1., 2. London.
|