Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Základní pojmy výzkumu. Společné a rozdílné znaky kvantitativního a kvalitativního zkoumání. Formulace témat, cílů, problému a otázek v kvalitativním výzkumu. Volba výzkumného souboru. Základní metody kvalitativního výzkumu. Proces sběru a zpracování dat. Vyhodnocení výsledků výzkumu a následná diskuse. Možnosti využití designů (např. případová studie, etnografická studie, biografická studie, narativní analýzy, interpretativní fenomenologická analýza, diskursivní analýzy, obsahové a tematické analýzy, zakotvená teorie, kvalitativní komparativní analýza) a jejich aplikace do procesu plánování, řízení, tvorby projektů a jejich realizaci. Využití vědeckých zdrojů (kvalitativního výzkumu) pro vlastní výzkum.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Studenti dokážou diskutovat o možnostech vědeckého zkoumání problematiky zejména v oblasti pedagogiky. Studenti zvládnou argumentaci v prospěch využití kvalitativního přístupu v oblasti pedagogiky. Studenti mají dostatečné vědomosti a dovednosti k realizaci kvalitativního výzkumu, zvládnou formulaci výzkumných cílů, problémů a otázek. Dokážou zvolit adekvátní design, výzkumný soubor a postup zpracování a vyhodnocení dat. Studenti zvládnou pracovat se zdroji využívajících kvalitativní výzkum.
Studenti získají dovednosti a nástroje pro kvalitativní šetření v oblasti pedagogiky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta
Aktivní a 100 % účast na semináři (případná absence doložena adekvátním dokladem), vypracování zadaných úkolů. Studenti prezentují nastudované vědomosti a dovednosti o kvalitativním výzkumu na ústní zkoužce. Studenti nastudují publikované články popisující realizaci kvalitativního šetření a na zkoužce navíc popíšou dve publikované studie s použitím odlišných metod sběru dat. Jeden zdroj bude český nebo slovenský a druhý zdroj bude v angličtině. Studenti prezentují postup realizace uvedených výzkumů a závěry výzkumů. Úkol prezentují ústně jako druhou část ústní zkoušky a jeho písemné zpracování vloží do moodlu. Podmínkou ukončení předmetu je úspešné absolvování obou částí zkoušky. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě přípravy na zkoušku, modifikace hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
|