Předmět: Alternativní školské systémy

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Alternativní školské systémy
Kód předmětu KKV/AŠS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Charakteristika alternativního přistupu a alternativných škol. Znaky alternativní a tradiční školy. Waldorfská škola a Rudolf Steiner. Marie Montessoriová a její pedagogika. Freinetova škola. Jenská škola. Daltonský plán. Integrovaná tematická výuka. Celostní pedagogika Franze Ketta. Lesní školy a školky. Inovativní přístupy některých pedagogú (B. Nikitin, R. Feuerstein) Alternativní školy a alternativní přístupy ve výuce v zahraničí a českých školách.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poznat problematiku alternativních školských systémů, využití alternativních a inovativních prvků v edukaci a aktivizační metody. Studenti porozumí základním principům waldorfské školy a pedagogiky, montessoriovské školy, jenského a daltonského plánu, freinetovských metod a pod. Studenti budou schopni porovnat alternativní přístupy, jejich výhody a nevýhody.
Studenti se orientují v dané problematice a rozlišují jednotlivé typy alternativních škol a přístupů.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích. Vypracováví seminární práce a její prezentace.
Doporučená literatura
  • Edited by Jan Průcha. (2004). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portal.
  • Jůva, Vladimír, Svobodová, Jarmila. (1996). Alternativní školy. Brno : Paido.
  • Kranich, Ernst-Michael. (2000). Waldorfské školy. Semily.
  • Málková, Gabriela. (2009). Zprostředkované učení. Praha.
  • Matulčíková, Mária. (2007). Reformnopedagogické a alternatívne školy a ich prínos pre reformu školy. Bratislava.
  • Montessori, Maria. (2017). Objevování dítěte. Praha.
  • Pohnětalová, Yveta. (2014). Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Hradec Králové.
  • Rýdl, Karel. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno.
  • Rýdl, Karel. (2001). Peter Petersen a pedagogika jenského plánu.. Praha.
  • Steiner, Rudolf. (2006). Waldorfská pedagogika. Nové Hrady.
  • Zelina, Miron. (2000). Alternatívne školstvo. Bratislava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr