Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Charakteristika alternativního přistupu a alternativných škol. Znaky alternativní a tradiční školy. Waldorfská škola a Rudolf Steiner. Marie Montessoriová a její pedagogika. Freinetova škola. Jenská škola. Daltonský plán. Integrovaná tematická výuka. Celostní pedagogika Franze Ketta. Lesní školy a školky. Inovativní přístupy některých pedagogú (B. Nikitin, R. Feuerstein) Alternativní školy a alternativní přístupy ve výuce v zahraničí a českých školách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poznat problematiku alternativních školských systémů, využití alternativních a inovativních prvků v edukaci a aktivizační metody. Studenti porozumí základním principům waldorfské školy a pedagogiky, montessoriovské školy, jenského a daltonského plánu, freinetovských metod a pod. Studenti budou schopni porovnat alternativní přístupy, jejich výhody a nevýhody.
Studenti se orientují v dané problematice a rozlišují jednotlivé typy alternativních škol a přístupů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce
Aktivní účast na seminářích. Vypracováví seminární práce a její prezentace.
|
Doporučená literatura
|
-
Edited by Jan Průcha. (2004). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portal.
-
Jůva, Vladimír, Svobodová, Jarmila. (1996). Alternativní školy. Brno : Paido.
-
Kranich, Ernst-Michael. (2000). Waldorfské školy. Semily.
-
Málková, Gabriela. (2009). Zprostředkované učení. Praha.
-
Matulčíková, Mária. (2007). Reformnopedagogické a alternatívne školy a ich prínos pre reformu školy. Bratislava.
-
Montessori, Maria. (2017). Objevování dítěte. Praha.
-
Pohnětalová, Yveta. (2014). Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Hradec Králové.
-
Rýdl, Karel. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno.
-
Rýdl, Karel. (2001). Peter Petersen a pedagogika jenského plánu.. Praha.
-
Steiner, Rudolf. (2006). Waldorfská pedagogika. Nové Hrady.
-
Zelina, Miron. (2000). Alternatívne školstvo. Bratislava.
|