Vyučující
|
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah tohoto předmětu se týká prostředí výchovně vzdělávacích institucí a sociálně patologických jevů v nich: prostředí škol, zařízení pro volný čas, prostředí ústavů; práce s rizikovou skupinou mládeže, typů asociálního jednání, šikany - a to nejen šikany v prostředí výchovně-vzdělávacích institucí, ale i šikany na pracovišti; dalším tématem je návykové a závislostní chování, rasismus ve školách a způsoby jeho řešení prevence,sektářství.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl seznámit posluchače se základními pojmy, příčinami, rizikovými skupinami a základními teoriemi sociální patologie. Předmět poskytne informace o sociálně patologických jevech vyskytující se ve výchovně vzdělávacích zařizeních jako je agrese, drogové závislosti, šikana, gamblerství, sektářství a rasismus.
Studenti se seznámí s problematikou sociálně patologických jevů ve výchovně-vzdělávacích institucích a získají dovednosti nutné pro jejich intervenci a prevenci
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní účast na seminářích, seminární práce, 70% úspěšnost v závěrečném testu.
|
Doporučená literatura
|
-
KOLÁŘ, M. (2001). Bolest šikanování. Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách.. Praha: Portál.
-
MARTÍNEK, Z. (2009). Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresivnímu chování, poruchy chování, šikana. Praha: Grada.
-
Matoušek, O., Kroftová, A. (1998). Mládež a delikvence. Praha: Portál.
-
Nešpor, K. (2011). Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál.
|