Vyučující
|
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět Sociální pedagogika se zabývá sociální pedagogikou jako vědou a jejím místem v pedagogických disciplínách, dále se tento předmět věnuje ve svých tématech problematice vztahu společnosti, výchovy a vzdělání, rovněž se zabývá souvislostmi výchovy a prostředí (zde se orientuje nejen na roli rodiny jako součást sociálního prostředí a výchovného činitele, ale rovněž na roli různých sociálních skupin v životě člověka), současně dává příklady výchovy v různých životních situacích; rovněž si všímá institucí poskytující volnočasové aktivity a způsobů trávení volného času. Jedním z hlavních zřetelů bude problematika rodinného prostředí, jeho vliv na sociální rozvoj jedince a důsledky jeho nefunkčnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět sociální pedagogika podrobněji rozpracovává oblasti působnosti sociální pedagogiky, především oblast prevence sociálně patologických jevů, působení masmédií, rodinného prostředí, institucí poskytující volnočasové aktivity a způsobů trávení volného času. Jedním z hlavních cílů bude problematika rodinného prostředí, jeho vliv na sociální rozvoj jedince a důsledky jeho nefunkčnosti. Předmět bude zaměřen na vychovatelskou kompetenci posluchače.
Po absolvování tohoto předmětu získají studenti základní dovednosti v identifikaci a prevenci sociálně patologických jevů, jakožto základní dovednosti pro mediální výchovu i výchovu k volnému času.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Seminární práce na vybrané téma a úspěšné složení ústní části zkoušky (pohovor na dané téma).
|
Doporučená literatura
|
-
KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: UP.
-
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. (2001). Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky.. Brno: Paido.
-
KRAUS, B. (1999). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus.
|